14 серпня 2016

Сучасні зовнішньополітичні ініціативи України по мирному врегулюванню конфлікту на Донбасі

Як відомо, 9 липня 2016 року у Варшаві, в форматі засідання Комісії Україна-НАТО, за участю Президента України П. Порошенко, Президента США Б. Обами, Президента Франції Ф. Олланда, Федерального канцлера Німеччини А. Меркель, прем'єр-міністра Великої Британії Д. Кемерона і прем'єр-міністра Італії М. Ренці, була досягнута стратегічно важлива домовленість, яка передбачає інтенсифікацію Мінського переговорного процесу щодо мирного врегулювання військового конфлікту на Донбасі.

Суть даної домовленості полягає у тому, що радники з питань зовнішньої політики України, США, Франції, Німеччини, Великої Британії та Італії, починаючи з липня ц. р. приступають до проведення неформальних консультацій і переговорів з метою деескалації військово-політичної ситуації на Донбасі і вироблення спільних політико-дипломатичних механізмів примушення Росії і лідерів самопроголошених «ДНР» і «ЛНР» до неухильного дотримання Мінських домовленостей.

 

Аналіз сучасної військової ситуації в окремих районах Донецької і Луганської областей (ОРДЛО) дає підстави стверджувати про відсутність істотного прогресу в питаннях врегулювання військового конфлікту на Донбасі.

Більшість експертів відзначають, що на сьогоднішній день Мінський переговорний процес, спрямований на деескалацію військового протистояння на Донбасі, практично заблокований з вини Російської Федерації і підтримуваних нею сепаратистів.

Так, Росія і підтримувані нею незаконні збройні формування (НВФ) в окремих районах Донецької і Луганської (ОРДЛО) грубо порушують положення першого пункту Комплексу заходів з реалізації Мінських домовленостей від 12 лютого 2015 року, що передбачає негайне і всеохоплююче припинення вогню в регіоні конфлікту.

Фактично з травня-червня ц. р. і по теперішній час спостерігається різке загострення військової ситуації на Донбасі, яке призводить до загибелі мирних жителів і українських військовослужбовців, а також масових руйнувань цивільних об'єктів і промислової інфраструктури.

Українська сторона констатує, що без забезпечення належного рівня безпеки в зоні військового конфлікту неможливо успішне виконання ряду інших стратегічно важливих політичних, соціально-економічних, правових, гуманітарних та інших важливих завдань Мінського переговорного процесу.

При цьому слід зазначити, що підписаний лідерами України, Франції, Німеччини та Російської Федерації 12 лютого 2015 року Комплекс заходів по реалізації Мінських домовленостей не є дієвим інструментарієм з примусу до миру Росії і ватажків НВФ так званих «ДНР» і «ЛНР».

Проведений незалежними експертами аналіз дає підстави стверджувати, що стратегічною зовнішньополітичною метою для України є розширення формату учасників переговорного процесу щодо мирного врегулювання військового конфлікту на Донбасі. Так, українська сторона вважає, що залучення до «нормандського формату» США, Великої Британії та Італії дозволить активізувати політико-дипломатичні зусилля щодо забезпечення безпеки на Донбасі.

Експертами також відзначається «позитивний політичний сигнал», наданий Україні у Варшаві 9 липня ц. р., про готовність провідних світових держав взяти активну участь у переговорному процесі по Донбасу.

При цьому проведений аналіз також дає підстави вважати, що українська сторона може найближчим часом виступити з трьома наведеними нижче зовнішньополітичними ініціативами, спрямованими на мирне врегулювання військового конфлікту на Донбасі. Прогнозовано, що дані ініціативи будуть підтримані як країнами-партнерами України по «нормандському формату» (Німеччиною і Францією), так і лідерами США, Великої Британії та Італії.

 

Перша зовнішньополітична ініціатива передбачає: дотримання всіма сторонами конфлікту «стійкого і всеосяжного режиму припинення вогню»; відведення озброєнь і військової техніки від лінії зіткнення; створення демілітаризованих зон (зон безпеки) в конфліктному регіоні. Ключовою складовою процесу є забезпечення умов для контролю та верифікації «режиму припинення вогню» спостерігачами Спеціальної моніторингової місії (СММ) ОБСЄ.

Однією з умов цього процесу є також забезпечення безперешкодного доступу спостерігачів СММ до тимчасово неконтрольованої ділянки українсько-російського державного кордону.

 

Друга зовнішньополітична ініціатива передбачає негайне виведення російських регулярних військ і незаконних збройних формувань з української території. Необхідною складовою процесу є припинення військової, фінансової, матеріально-технічної, ресурсної та інших видів підтримки самопроголошеним «ДНР» і «ЛНР» з боку Російської Федерації.

У рамках реалізації даної зовнішньополітичної ініціативи, необхідно передбачити заходи: по звільненню всіх заручників і незаконно затриманих осіб, в тому числі тих, що знаходяться на території Російської Федерації; надання амністії учасникам незаконних збройних формувань, які не причетні до скоєння тяжких і особливо тяжких злочинів; відновлення діяльності органів державної влади України в ОРДЛО.

 

Третя зовнішньополітична ініціатива передбачає організацію міжнародного контролю за стабілізацією ситуації на Донбасі. З цією метою необхідно прийняття політичного рішення про організацію діяльності збройної Поліцейської місії ОБСЄ.

При цьому ключовим положенням України буде вимога, щодо розміщення персоналу збройної Поліцейської місії як на лінії розмежування між протиборчими сторонами, так і на тимчасово неконтрольованій ділянці українсько-російського державного кордону.

У разі стабілізації ситуації в регіоні конфлікту, експерти вважають можливим організувати виборчий процес в окремих районах Донецької і Луганської областей відповідно до національного законодавства України та стандартів ОБСЄ.

Невід'ємною складовою процесу повинні стати законодавчі зміни і доповнення до Конституції України в частині децентралізації і надання особливого статусу ОРДЛО, що є предметом окремих політико-правових дискусій.

 

 

На підтвердження актуальності Мінського переговорного процесу для мирного врегулювання військового конфлікту на Донбасі 12 серпня ц. р. Віце-президент США Д. Байден і Президент України П. Порошенко провели телефонну розмову, в ході якої обговорили реалізацію положень «Мінська-2» і ситуацію в Криму. Обидва лідери підкреслили чітку підтримку політичних і дипломатичних шляхів для відновлення суверенітету і територіальної цілісності України, зокрема через повну реалізацію Мінських домовленостей.

 

Таким чином:

1. У форматі засідання Комісії Україна-НАТО, що відбулося 9 липня ц. р. у Варшаві, було досягнуто стратегічно важливої домовленості, яка передбачає інтенсифікацію Мінського переговорного процесу щодо мирного врегулювання військового конфлікту на Донбасі. Дана домовленість передбачає залучення до «нормандського переговорного формату» США, Великої Британії та Італії, що дозволить значно активізувати політико-дипломатичні зусилля стосовно забезпечення безпеки в регіоні конфлікту.

2. За результатами засідання Комісії Україна-НАТО, Україна отримала вагомий «політико-дипломатичний сигнал» від США та інших провідних світових країн про підтримку нашої країни у питаннях захисту суверенітету і територіальної цілісності — в умовах триваючої російської військової агресії проти нашої Держави.

3. Проведений аналіз дає підстави вважати, що українська сторона може найближчим часом виступити з рядом зовнішньополітичних ініціатив, спрямованих на мирне врегулювання військового конфлікту на Донбасі. При цьому дані ініціативи прогнозовано будуть підтримані як країнами-партнерами України по «нормандського формату» (Німеччиною і Францією), так і лідерами США, Великої Британії та Італії.

 

 

www.reliablecounter.com