Борисфен Інтел

Китай (中国) сьогодні

7 серпня 2017

Огляд подій (31.07–06.08.2017)

 

І. Основні події та тенденції у розвитку ситуації довкола КНР

З огляду на введення нових санкцій проти Росії, Ірану та КНДР, що безпосередньо стосується інтересів України, на посилену увагу заслуговує ставлення Китаю до міжнародної санкційної політики.

Так, 3 серпня ц. р. МЗС КНР засудило зазначене рішення США та закликало Вашингтон продовжити переговори з вирішення існуючих проблем. Крім того, дане питання було порушено постійним представником КНР при ООН Лю Цзеі під час відкритого засідання РБ ООН 4 серпня ц. р.

За словами китайського представника, Радою Безпеки ООН створено комплекс санкційних механізмів, спрямованих на вирішення конфліктних ситуацій, що в ряді випадків сприяє досягненню поставлених цілей. Разом з тим, реалізація міжнародних санкцій постійно супроводжується різного роду проблемами, що знижує їх ефективність.

З урахуванням цього Лю Цзеі висловив позицію Китаю щодо можливості застосування санкцій лише після вичерпаності всіх інших методів впливу, зокрема переговорів та посередництва. При цьому введення санкцій має здійснюватись виключно на основі відповідних положень Статуту ООН. За словами Лю Цзеі, санкції не можуть бути самоціллю і повинні становити складову комплексу політичних, дипломатичних, економічних та інших заходів з врегулювання криз.

Крім того, Лю Цзеі вказав на необхідність посилення адресного характеру санкцій, що має мінімізувати можливість їх негативних наслідків для простих громадян та третіх країн. Виходячи з цього, РБ ООН має своєчасно оцінювати ефективність санкцій та при необхідності вносити відповідні корективи до своєї санкційної політики. Водночас китайський представник висловив негативне ставлення КНР до дій окремих країн щодо введення односторонніх санкцій проти інших.

За ствердженням Лю Цзеі, Китай, як постійний член РБ ООН, буде дотримуватись обережної та відповідальної позиції стосовно міжнародних санкцій з метою забезпечення їх максимальної дієвості у вирішенні світових проблем та недопущення шкоди. В цьому зв’язку КНР керуватиметься виключно резолюціями Ради Безпеки ООН та вимагатиме їх неухильного дотримання всіма членами Організації Об’єднаних Націй.

По суті, така ж оцінка західним санкціям проти Росії була зроблена Надзвичайним та Повноважним Послом КНР в Україні Ду Вейем в інтерв’ю для ЗМІ 27 липня ц. р. Так, за словами Ду Вея, Росія та Україна є дружніми країнами для КНР, внаслідок чого Пекін виступає за політичні та дипломатичні переговори в рамках «Нормандського» формату та Мінського процесу.

 

ІІ. Стратегічна ініціатива КНР «Пояс і шлях» в контексті китайських та регіональних інтересів

Керівництво КНР продовжує вживати заходів зі всебічного забезпечення процесу реалізації китайської ініціативи «Пояс і шлях». Так, наприкінці липня ц. р. у китайському місті Ченду (адміністративний центр провінції Сичуань) було створено Об’єднання юридичних фірм «Поясу і шляху». Завданням нової структури є надання юридичної допомоги у виконанні проектів, а також проведення юридичних досліджень та розширення міжнародних контактів.

 

В рамках розвитку проекту «Пояс і шлях» найважливіше значення для КНР мають країни Центральної Азії, які є «мостом» між Китаєм та іншими учасниками китайської ініціативи. На минулому тижні у китайському місті Ляньюньган (провінція Цзянсу, Східний Китай) відбувся 5-й форум співробітництва Китай-Центральна Азія, який проводився під гаслом «Створення моста для співробітництва в регіоні Шовкового шляху, спільне сприяння миру, розвитку та процвітанню».

Під час заходу був відмічений значний прогрес у розвитку співробітництва між КНР та країнами регіону, який був досягнутий за 25 років після встановлення дипломатичних відносин між ними. При цьому головною лінією такого співробітництва була названа взаємодія сторін у рамках спільної реалізації ініціативи «Пояс і шлях». За заявою заступника голови Всекитайського комітету Народної політичної ради КНР Ван Циньміна при відкритті форуму, Китай готовий до подальшого поглиблення взаємодії з країнами Центральної Азії у всіх сферах, включаючи торгівлю, економіку, безпеку, а також міждержавні консультації з питань, що становлять взаємний інтерес.

За результатами форуму між мерією міста Ляньюньган та країнами Центральної Азії було підписано п’ять угод щодо виробничого співробітництва, логістики, туризму, культури та освіти. Ляньюньган, який є виходом центральних і західних районів КНР до Тихого океану, відіграє важливу роль у здійсненні транспортних перевезень по новому азіатсько-європейському трансконтинентальному мосту. На сьогодні із Ляньюньгана вже відкриті маршрути міжнародних транспортних перевезень до Центральної Азії та Європи.

 

ІІІ. Інші тенденції та події, що позначаються на ситуації в Китаї та довкола нього

3.1. Політика. Розвиток міжнародного співробітництва КНР

Одним із пріоритетів зовнішньої політики КНР залишається поглиблення зв’язків зі США на всіх рівнях. 2 серпня ц. р. голова Державної ради КНР Лі Кецян зустрівся з губернатором американського штату Мічиган Р. Снайдером, який прибув до Пекіну на запрошення Китайської народної спілки дружби з іноземними країнами. Сторони обговорили перспективи розвитку співробітництва між КНР та штатом Мічиган у торговельно-економічній та інвестиційній сферах, як складової процесу поглиблення китайсько-американських відносин. При цьому були відмічені позитивні наслідки даного процесу не тільки для двох країн, але й для всього світу.

 

Продовжується розвиток співробітництва КНР у рамках різних міжнародних організацій. Так, 1 серпня ц. р. у контексті підготовки 9-ї зустрічі глав держав групи БРІКС (планується у вересні ц. р. у китайському місті Сямень) була проведена нарада міністрів торгівлі Бразилії, Росії, Індії, Китаю та Південної Афріки. Головна увага учасників заходу приділялась розгляду питань спрощення інвестицій, а також сприянню розвитку багатосторонньої торгівлі.

За словами міністра торгівлі КНР Чжун Шаня, глобальна економіка все ще знаходиться під загрозою багатьох невизначених та нестабільних факторів. З урахуванням цього країни БРІКС мають посилювати торговельно-економічне співробітництво, вдосконалювати механізми взаємодії та ініціювати нові імпульси розвитку. Крім того, важливим завданням є протидія протекціонізму в усіх формах, розвиток глобальної економіки відкритого типу, захист спільних інтересів на зовнішніх ринках. Чжун Шань висловив надію на активний внесок сторін у реалізацію ініціативи «Пояс і шлях».

За результатами форуму був підписаний ряд документів, у т. ч. «Дорожня карта» співробітництва країн БРІКС у сфері торгівлі послугами, Ініціатива взаємодії в галузі електронної торгівлі, Керівні принципи співпраці в галузі прав інтелектуальної власності, а також Програма співробітництва у спрощенні інвестиційної діяльності.

 

Крім того, 3 серпня ц. р. у м. Лусака був проведений перший Китайсько-африканський саміт по сільськогосподарському співробітництву. У заході взяли участь посол КНР в Замбії Ян Юмін та міністр сільського господарства цієї країни Д. Сілія, а також представники китайських і замбійських сільськогосподарських підприємств. Під час саміту були підтверджені наміри КНР надати фінансову допомогу у розвитку сільського господарства та інших галузей економіки Замбії. В свою чергу, Замбія постачатиме до Китаю продовольчі товари.

Водночас КНР виходить на передові позиції у постачанні транспортних засобів до африканських країн. За інформацією Міністерства комерції Китаю, протягом 1-го півріччя поточного року експорт автомобілів, кораблів та залізничних локомотивів китайського виробництва до Африканського регіону зріс майже в два рази. Відмічається також і збільшення обсягів експорту до Африки інших китайських товарів, у т. ч. електротехнічної продукції, електронної техніки та текстильних виробів. Загалом з січня по липень цього року товарообіг між Китаєм та Африкою зріс на 19 %, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, до 12,7 млрд дол. США.

 

3.2. Економіка. Окремі аспекти економічної ситуації в КНР

Стійка тенденція зростання промисловості Китаю обумовлює постійне збільшення доходів основних промислових підприємств країни. Так, за даними статистичних органів КНР, у червні поточного року доходи таких підприємств зросли на 19,1 % у річному вимірі. В травні ц. р. даний показник становив 16,7 %. Загалом, у 1-му півріччі 2017 року доходи промислових підприємств збільшились на 22 % у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. За оцінками експертів, промислові доходи будуть зберігати стійкі та високі темпи росту (на рівні 15–20 %).

Водночас у КНР активізується діяльність приватних інвесторів. В 1-му півріччі цього року приватні інвестиції в основні фонди збільшились на 7,2 % у річному вимірі (в минулому році — на 3,2 %) та склали 60,7 % від загального обсягу інвестицій. Причиною цього стало відновлення позитивних тенденцій у розвитку китайської економіки, в т. ч. збільшення темпів росту ВВП, а також обсягів внутрішньої і зовнішньої торгівлі. Зокрема, протягом січня–червня ц. р. обсяги торгівлі КНР з іншими країнами зросли на 15 % у річному вимірі, що стало найбільшим показником з 2011 року. В цілому, за станом на початок липня ц. р., в Китаї реалізується 13,5 тис. крупних проектів за участю приватних китайських інвесторів на загальну суму 2,3 трлн дол. США.

Продовжується також активна участь КНР у реалізації спільних проектів з іншими країнами, в т. ч. у енергетичній сфері. Зокрема, 30 липня ц. р. у Білорусі була введена в експлуатацію підстанція 330 кВ «Постави», побудована Північнокитайською енергетичною компанією (NCPE). Підстанція виступить одним із основних технологічних елементів інфраструктури передачі електроенергії від майбутньої Білоруської АЕС.

У свою чергу, 31 липня 2017 року китайська компанія CGN Europe Energy і британська компанія Jones Bros Civil Engineering підписали контракт про будівництво електроенергетичної системи та допоміжних споруд вітряної електростанції (ВЕС) «Бреніг» у Великобританії. ВЕС буде складатися з 16 вітрогенераторів по 2,35 МВт загальною потужністю 37,6 МВт.

 

3.3. Питання безпеки та силові структури

Головним проблемним чинником в Азійсько-Тихоокеанському регіоні залишаються дії Північної Кореї з розробки ракетно-ядерної зброї. За даними американської розвідки, 30 липня ц. р. у районі північнокорейської верфі Сінпхо був здійснений «холодний» пуск балістичної ракети з підводного човна (під тиском пари з пускового контейнера до запалювання ракетного двигуна). Крім того, за інформацією ряду американських ЗМІ з посиланням на джерела в Міністерстві оборони США, КНДР здійснює розробку потужної водневої бомби і може досягти успіху вже через шість–вісім місяців.

З огляду на це, США продовжують тиск на КНДР, у т. ч. шляхом демонстрації військової сили. 3 серпня ц. р. ВПС США здійснили навчально-бойовий пуск міжконтинентальної балістичної ракети Minuteman III з авіабази Вандерберг на західному узбережжі країни. Ракета пролетіла 6,7 тис. км та впала в районі атолу Кваджалейн у південній частині Тихого океану. За заявою американського військового командування, пуск ракети засвідчив здатність збройних сил США надати рішучу відповідь будь-якому противнику.

Розглядається також питання щодо направлення до району Корейського півострова двох авіаносних ударних груп (АУГ) ВМС США. Кораблі мають взяти участь у щорічних військових навчаннях із Південною Кореєю — Ulchi Freedom. За заявами американських політиків, залучення до навчання одразу двох АУГ стане жорстким попередженням керівництву Північної Кореї щодо неприпустимості провокацій.

Разом з тим, США не відмовляються від діалогу з КНДР. За словами Державного секретаря США Р. Тіллерсона, Вашингтон не має намірів усувати від влади уряд Північної Кореї та готовий до переговорів з ним за певних умов. Насамперед, серед таких умов була названа відмова КНДР від проведення антиамериканської політики та створення балістичних ракет і ядерних боєзарядів. Водночас Р. Тіллерсон наголосив на відсутності загроз Північній Кореї з боку США.

 

На цьому фоні окремим джерелом нестабільності в АТР залишаються прикордонні суперечності між КНР та Індією. 2 серпня ц. р. уряд Китаю оприлюднив документ «Факти та китайська позиція стосовно перетину індійськими прикордонниками китайсько-індійського кордону в районі Сіккім та виходу на територію КНР».

Згідно з документом, 18 червня ц. р. 270 індійських прикордонників перетнули кордон в районі н.п. Сіккім та блокували дорожнє будівництво на китайській території в районі Дунлан (гірська ділянка в точці сходження кордонів Китаю, Індії та Бутану). За заявою МЗС КНР, такі дії індійської сторони мають безвідповідальний характер та створюють загрозу конфлікту між двома країнами.

Водночас були відкинуті звинувачення з боку Індії та Бутану щодо неузгодженості проведення будівельних робіт Китаєм у прикордонній смузі. За ствердженням МЗС КНР, Індія та Бутан були проінформовані про плани дорожнього будівництва в рамках механізму прикордонних зустрічей ще 18 травня ц. р., однак ніяк не відреагували на це.

 

3.4. Наука та технології

Одним із базових чинників, що сприяють розвитку економіки КНР, є масове застосування новітніх інформаційних технологій. Так, у 2016 році сукупна вартість цифрової економіки Китаю зросла до 22,6 трлн юанів з 18,6 трлн юанів у 2015 році. При цьому на її долю припало 30 % ВВП КНР.

Дана тенденція зберігається і у поточному році. Протягом 1-го півріччя 2017 року доходи галузі інформаційно-технологічних послуг зросли на 15,7 % у річному вимірі — до 1,37 трлн юанів. Насамперед, у цьому плані відмічається стрімке зростання обсягів електронної торгівлі. З грудня 2016 року по травень 2017 року обсяг онлайнових роздрібних продаж в КНР становив 3,02 трлн юанів, що на 35,3 % більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

На сьогоднішній день у КНР діють близько 60 інтернет-банків, які обслуговують понад 250 млн клієнтів. Загалом у 2016 році обсяг платежів через такі банки перевищив 157 трлн юанів, що на 50 % більше у порівнянні з попереднім роком.

Збільшується також асортимент випуску інформоємкої продукції, в т. ч. мобільних телефонів, комп’ютерів, інтелектуальних автомобілів тощо. В 2016 році добавлена вартість інформаційної індустрії досягла 5,2 трлн юанів, що на 8,7 % перевищує аналогічний показник попереднього року.

 

Одним із прикладів застосування інформаційних технологій є створення безпілотних засобів громадського транспорту, що сприяє вирішенню транспортних проблем країни. Зокрема в серпні ц. р. у китайському місті Ціндао (провінція Шандунь) були розпочаті тестові випробування першого в світі безпілотного трамваю. Довжина транспортного засобу — 35 м, ширина — 2,6 м, швидкість руху — до 70 км за годину. Трамвай може вміщувати до 380 пасажирів. Система управління машини дозволяє самостійно зупинятись на зупинках та регулювати швидкість руху.

 

Водночас у КНР продовжується реалізація масштабної програми арктичних та океанографічних досліджень. 31 липня ц. р. арктична експедиція на базі криголама «Сюелун» вийшла за Північне полярне коло. Згідно з планом експедиції, передбачається вивчення гідрографічних умов Чукотського моря.

Криголам вийшов з порту Шанхай 20 липня ц. р., перетнув Східно-Китайське море, пройшов Цусімську протоку, Японське море, протоку Лаперуза та Охотське море, Берингове море та Берингову протоку, загалом — 3,6 тис. морських миль.

 

ІV. Плани та перспективи співробітництва між КНР та Україною

Зміцнення торговельних зв’язків між КНР та Україною створює сприятливі можливості для компенсації заходів Росії із закриття її ринку для українських товарів. Так, протягом 1-го півріччя ц. р. Україна збільшила експорт молочної продукції до Китаю майже на 80 %. Загалом на КНР припадає 50,4 % експорту такої продукції з України (включає вершкове масло, молочну сироватку та сири). Крім того, Україна постачає до Китаю соняшникову олію, соєві масла, кукурудзу та пшеничну муку.

Поряд з цим китайські інвестори демонструють високий інтерес до масштабних інфраструктурних проектів в Україні. Зокрема, «Агентство розвитку м. Дніпро» та китайська холдингова бізнес-група AVIC International Holding Corporation розглядають план створення індустріального парку, а також ряд проектів щодо модернізації аеропорту та міських транспортних комунікацій. Загальними сферами діяльності AVIC International Holding Corporation є авіація, електроніка, торгівельні операції, проектний менеджмент, інжиніринг та будівництво інфраструктури і промислових об’єктів.

Поглиблюється також взаємодія між КНР та Україною у безпековій сфері. Наприкінці липня ц. р. відбувся візит до Китаю делегації Національної гвардії України (НГУ) на чолі з її командувачем генерал-лейтенантом Ю. Аллеровим. Головною метою візиту став обмін досвідом та налагодження співробітництва з Народною озброєною міліцією КНР (НОМ; виконує функції, подібні до завдань Національної гвардії України).

Китайська сторона ознайомила українських колег з методами дій НОМ по забезпеченню громадського порядку. Крім того, були показані зразки матеріально-технічного забезпечення Народної озброєної міліції КНР, у т. ч. сучасні зразки техніки, озброєння, засобів зв’язку, предмети екіпірування, а також спорядження для РХБ-захисту. Представникам НГУ була продемонстрована діяльність територіального командування, центру управління та тренувального комплексу НОМ.

За результатами візиту було досягнуто домовленості щодо поглиблення зв’язків між Національною гвардією України та Народною озброєною міліцією КНР, а також стосовно подальшого обміну досвідом службово-бойової діяльності.

 

URL сторінки http://bintel.com.ua/uk/article/print/china26_01/