Борисфен Інтел

Чи стане саміт G20 поворотним у розвитку світової економіки?

27 серпня 2016
<p>Чи стане саміт G20 поворотним у розвитку світової економіки?</p>

4–5 вересня ц. р. у китайському місті Ханчжоу відбудеться черговий саміт «Великої двадцятки» (G20), на якому в одинадцятий раз зберуться лідери провідних розвинутих країн та країн з економікою, що розвивається. Саміт у Ханчжоу буде завершенням циклу попередніх робочих зустрічей представників країн-членів групи G20, які відбувалися за організаційної підтримки Китайської Народної Республіки (КНР).

 

Гасло саміту G20: «За стабільний розвиток світової економіки»

Головування Китаю в організації G20 надало Пекіну змогу впливати на спрямованість її роботи у поточному році. За заявою представників китайського керівництва, діяльність КНР була зосереджена на створенні умов для стійкого глобального економічного зростання. Виходячи з цього, китайською стороною було запропоновано провести саміт під гаслом «Побудова інноваційної, здорової, взаємопов’язаної та інклюзивної світової економіки».

Як вважає китайська сторона, збалансований розвиток світової економіки в умовах її динамічного розвитку вимагає посиленої уваги до забезпечення міжнародної фінансової стабільності за рахунок активної протидії ризикам у цій сфері.

Зокрема, на розгляд учасників 11-го саміту G20 будуть представлені питання сприяння глобальному економічному зростанню, у тому числі:

  • створення системи довгострокового управління діяльністю G20, яка дозволить перейти від реагування на кризи до попередження їх виникнення;
  • протидія реальним та потенційним ризикам у світовій економіці за рахунок застосування інновацій у монетарному та податково-бюджетному стимулюванні зростання економіки;
  • забезпечення стабільності міжнародного фінансового ринка та реформування фінансових структур;
  • міжнародні взаємодія і співробітництво у податковій сфері (уніфікація податкових правил) та інвестиційній політиці;
  • спрощення міжнародних правил та процедур впровадження технологічних інновацій;
  • підтримка принципів вільної торгівлі та недопущення фінансової дискримінації у міжнародних економічних відносинах;
  • ослаблення конфліктного потенціалу у міжнародних відносинах.

Особливе місце в обговоренні світових проблем планується відвести економічному сприянню зусиллям по боротьбі з міжнародним тероризмом та екстремізмом, що становлять реальну загрозу стабільності розвитку міжнародних економічних відносин.

 

Чи можливий розвиток світової економіки без стабільності у міжнародній політиці?

В контексті пожвавлення світової економіки китайська сторона вжила активні дії для деполітизації майбутнього саміту в Ханчжоу. На прес-конференції 15 серпня ц. р. заступник міністра закордонних справ КНР Лі Баодонг акцентував увагу на тому, що саміт G20 буде присвячений виключно економічним питанням. За рахунок цього Китай має наміри попередити виникнення перешкод для просування китайських ініціатив, які можуть відкрити нові перспективи для зростання економіки саме КНР. Зокрема, Пекін всіляко намагається уникнути обговорення територіальних суперечностей у Південно-Китайському морі, які зазнали відчутного загострення в поточному році.

Разом з тим, повна деполітизація зустрічі лідерів «Великої двадцятки» вважається малоймовірною з огляду на очікувані переговори між головою КНР Сі Цзіньпінем та президентом РФ В. Путіним, що відбудуться на полях проведення G20. Незважаючи на міжнародні санкції, які мають примусити Росію відмовитися від застосування військової сіли у зовнішній політиці та припинити збройну агресію проти України, китайська сторона з особливою увагою ставиться до візиту російського президента в КНР. За заявою директора департаменту Європи та Центральної Азії МЗС КНР Гуй Цун’юя, у ході окремої зустрічі глав двох країн обговорюватимуться російсько-китайські відносини та виконання домовленостей, які були ухвалені під час візиту В. Путіна в Китай у червні ц. р.

У свою чергу, Росія має намір використати саміт G20 в інтересах скасування міжнародних санкцій за рахунок створення умов для припинення переговорів щодо врегулювання конфлікту на сході України у форматі «Нормандської четвірки» та зміни Мінських домовленостей на новий, більш корисний для Москви, договір. З метою реалізації зазначених намірів російська сторона добилася зустрічі президента РФ В. Путіна з канцлером ФРН А. Меркель та президентом Франції Ф. Олландом, яка відбудеться в рамках саміту «Великої двадцятки». У такий спосіб Росія продовжує політику дискредитації України, як відповідального учасника переговорного процесу та надійного партнера у міжнародних відносинах.

Крім того, на полях G20 також відбудеться зустріч В. Путіна и нового прем’єр-міністра Великобританії Т. Мей, щодо якої було досягнуто попередньої домовленості у телефонній розмові 9 серпня ц. р. Сторони обговорять шляхи покращення двосторонніх відносин, участь країн у врегулюванні конфлікту в Сирії, ситуацію в Криму та конфлікт на сході України, а також скасування міжнародних санкцій стосовно Росії.

Одночасно, докладаючи значних зусиль щодо якісної зміни міжнародних економічних відносин та отримання підтримки в цьому з боку країн Азії, Китай продовжує розвивати стратегічний діалог з Індією. Так, під час візиту міністра закордонних справ КНР Ван Ї в Індію 12–14 серпня ц. р. між Пекіном та Делі, окрім згоди Китаю на приєднання Індії до Групи ядерних постачальників, було досягнуто домовленості про взаємну підтримку у проведенні G20 та зустрічі лідерів країн БРІКС в Гоа (15–16 жовтня ц. р.). Згідно з цією ж домовленістю, голова КНР Сі Цзіньпінь виступить з промовою на неформальній зустрічі керівників країн-членів БРІКС у рамках саміту G20 в Ханчжоу.

У рамках саміту G20 також заплановані переговори між головою КНР Сі Цзіньпінем та президентом США Б. Обамою. За заявою прес-секретаря Білого дому Дж. Ернеста, сторони обговорять ряд питань стосовно американо-китайських відносин. Зазначена зустріч відбудеться в умовах посилення напруженості довкола територіальних суперечностей в Південно-Китайському морі, а також питань, пов’язаних з кібернетичною безпекою і протиріччями у сфері економіки обох країн.

Не виключено, що дана зустріч стане одним із етапів стратегічного діалогу між США та КНР, від якого залежатиме реалізація китайських ініціатив, що виноситимуться на саміт G20. Від того, наскільки Вашингтон та Пекін будуть спроможні знайти порозуміння, буде визначатися позиція США на саміті АСЕАН і саміті країн Східної Азії (відбудуться 6–9 вересня ц. р.), на яких планується обговорення перспектив реалізації проекту Транстихоокеанського  партнерства і територіальних суперечок у Південно-Китайському морі.

Крім того, розглядаючи можливості щодо стабільного розвитку світової економіки, учасники саміту G20 будуть змушені обговорити й можливі наслідки рішення Великобританії стосовно виходу з Європейського Союзу та спроби військового перевороту в Туреччині. Зазначені події поклали початок процесу встановлення нових економічних та політичних відносин між країнами Євразійського континенту, що може посилити нестабільність у міжнародній економіці.

 

Економічним ініціативам перешкоджають існуючі суперечності

Аналіз результатів проведення робочих зустрічей у період головування КНР у «Великій двадцятці» свідчить про наявність значних проблем у міжнародних економічних відносинах. Серед основних проблем першість належить суттєвому розриву в економічному розвитку країн-членів G20 та повільне відновлення світової економіки. Так, після зустрічі міністрів фінансів та керівників центральних банків країн G20 в Ченду (23–24 липня ц. р.) висловлювалася думка щодо передчасності визначення змісту та часових рамок для програми стимулювання розвитку світової економіки. З урахуванням цього, учасники саміту G20 в Ханчжоу можуть відкласти рішення стосовно реалізації такого роду стимулювання.

Економічна політика самого Китаю також значно провокує невизначеність у світовій економіці. На зустрічах «Великої двадцятки» у поточному році надавалася негативна оцінка валютній та фіскальній політиці Пекіну, збільшенню обсягів експорту китайської сталі та зниженню показників розвитку китайської економіки.

Крім цього, ініціативи, що пропонуються та підтримуються Китаєм, можуть викликати негативну реакцію країн, які беруть участь або розглядають можливість приєднання до проекту Транстихоокеанського  партнерства.

 

G20 — нові можливості для країн, що розвиваються

Сучасний розвиток міжнародних відносин стає все більше залежним від глобалізації світової економіки, в якій країни, що розвиваються, намагаються збільшити долю своєї участі у «глобальних ланцюгах доданої вартості». Зокрема, у боротьбі за економічне зростання значна частина країн «Великої двадцятки» намагається забезпечити собі місце за рамками етапу виробництва шляхом зайняття нових місць у передвиробничих та післявиробничих етапах «глобальних ланцюгів доданої вартості».

Фактично, зазначена мета простежується і у запропонованих китайською стороною темі та змістовності саміту G20 в Ханчжоу. Саме побудова інноваційної, здорової, взаємопов’язаної та інклюзивної світової економіки дозволить збільшити долю країн, що розвиваються, у високотехнологічних науково-дослідницьких та дослідно-конструкторських роботах, дизайнерських процесах, а також послугах, що надаються після продажу товарів.

Разом з тим, негативні процеси у світовій економіці та дії країн, що розвиваються, зі зміцнення своїх економічних позицій, не дозволяють розраховувати на те, що під час саміту G20 в Ханчжоу будуть вироблені рішення для усіх проблем.

Водночас небезпідставно вважається, що саміт G20 в Ханчжоу дозволить визначити позиції країн-членів «Великої двадцятки» стосовно найбільш важливих питань розвитку світової економіки, а також їх готовність до врегулювання спільних проблем у ходе наступного головування у G20 ФРН.

 

URL сторінки http://bintel.com.ua/uk/article/print/g20-hangou/