Борисфен Інтел

Військово-економічна складова політики монархій Перської затоки. Частина 3 «Суецький канал у планах арабських монархів»

18 квітня 2013
<p>Військово-економічна складова політики монархій Перської затоки. Частина 3 «Суецький канал у планах арабських монархів»</p>

Частина 2 «США — геополітичний відступ»

Частина 1 «Перська затока з кінця минулого тисячоліття міцно зайняла позицію вибухонебезпечного вузла геополітичного перезавантаження»

 

Частина 3. «Суецький канал у планах арабських монархів»

Найчастіше революції починаються як свято, людей охоплює ейфорія від самої участі в чомусь дуже важливому. Після того, як режим повалений, настає пауза, — а що далі? І ось тут починається найцікавіше. Йдуть на самопожертву, «лягають під танки» одні, а користуються плодами революцій інші. Зараз вже ні для кого не секрет, що найбільш помітним наслідком «арабської весни» або, як ще називають, «арабського пробудження», стало значне зміцнення політичних позицій радикального ісламу практично на всьому Близькому Сході і в Північній Африці, особливо там, де відбулася зміна правлячих режимів — Туніс, Лівія, Єгипет і Ємен.

Ліга арабський держав.
Ліга арабський держав.
Вплив проамериканських важковаговиків в ЛАД - Катара, Об'єднаних Арабських Еміратів та Саудівської Аравії - після серії революцій помітно зріс
http://rostend.su/?q=node/arab_league

У цьому зацікавлені арабські монархії Перської затоки, насамперед Саудівська Аравія і Катар, лідируючі зараз в ЛАГ і розглядають усунення режиму Б. Асада в Сирії як важливий крок на шляху ослаблення ворожого їм Ірану, усунення шиїтського впливу і загрози виступів проти шиїтів сунітських монархій, як це відбувається зараз в Бахрейні. Саудівська Аравія, Катар і інші арабські нафтовидобувні держави Перської затоки вже давно фінансують і озброюють ісламські партії і угрупування з метою посилення позицій консервативного ісламу в арабському світі та протидії шиїтської (читай іранської) експансії. Тільки за останні кілька років з Аравійського півострова ісламістським фундаменталістським організаціям була перерахована фантастична сума, що перевищує 100 мільярдів доларів.

Монархії також активно використовують «арабську весну» для посилення свого впливу в арабсько-мусульманському світі. Зараз це стало особливо помітно на прикладі Єгипту, який донедавна вважався однією з найвпливовіших держав на Близькому Сході. Але це час, схоже, залишилося у минулому. Емірат Катар, Королівство Саудівська Аравія, Об'єднані Арабські Емірати все активніше намагається взяти під свій контроль ключові сфери єгипетської економіки, включаючи нафтогазову галузь і Суецький канал. Примітно те, що в VII столітті канал був повністю зруйнований арабами в ході серії завойовницьких воєн з розповсюдження ісламу. А зараз, схоже, що араби вирішили прибрати канал до своїх рук, використовуючи важку економічну ситуацію, що склалася в Єгипті.

 

Примітка:

Суэцкий канал

 Суецький канал — судноплавний безшлюзовый канал в Єгипті, що сполучає Середземне і Червоне море. Зона каналу вважається умовним кордоном між двома континентами — Африкою і Євразією. Канал знаходиться на захід від Синайського півострова, має довжину в 163 кілометри, ширину до 300 метрів і глибину 20 метрів. Канал розташований між Порт-Саїдом на Середземному морі і Суецом на Червоному морі. Найкоротший водний шлях між Індійським океаном і областю Середземного моря в Атлантичному океані (альтернативний транспортний маршрут), має протяжність 8 тис. км.

Будівництво каналу, або правильніше думка про з’єднання Червоного і Середземного морів, займала голови ще правителів Стародавнього Єгипту. Перше відкриття каналу відбулося за часів царювання Нехо ІІ на межі VII і VI століть до нашої ери. З невідомих причин будівництво було зупинено і завершено лише через 100 років, під час правління царя Дарія.

Суэцкий каналПротягом сотень років канал мілів і вимагав постійного очищення, не приносячи при цьому очікуваного економічного ефекту. У VII столітті канал був повністю знищений арабами. Заново Суецький канал був відкритий тільки 17 листопада 1869 року.

Прибуток від експлуатації Суецького каналу є однією з основних статей доходу єгипетського бюджету. 5,6 млрд. доларів щорічно складають податкові збори з суден, що проходять Суецьким каналом.

Не так давно владою Єгипту прийнято рішення про підвищення податку на проходження суден по Суецькому каналу на 2–5 %. Дана постанова набуде чинності з 1 травня 2013 року. Розмір збільшення податку буде залежати від класу суден та вантажів, які вони перевозять. П'яти відсоткове збільшення мита очікується для танкерів, що транспортують сиру нафту, нафтопродукти і природний газ. На 2,5 % збільшаться збори за прохід каналом кораблів, що перевозять автомобілі і на 3 % — на всі інші вантажні судна.

 

 

Президент Єгипту Мохаммед Мурсі
Президент Єгипту Мохаммед Мурсі не приховує, що економіку країни необхідно спасати спасать http://i-r-p.ru/page/

Навіть президент Єгипту Мохаммед Мурсі вже не приховує того, що треба рятувати економіку країни. На даний час країні терміново потрібно близько 45 млрд. доларів для підтримки економіки. Інакше, вже в кінці 2013 – на початку 2014 р. вона може стати банкрутом. І хоча до визнання такою країни ще далеко, погіршення економічних і фінансових показників Єгипту лише підсилило небажання західних інвесторів вкладати кошти в його економіку.

Альтернативний маршрут навколо Африки
Альтернативний маршрут навколо Африки збільшується на 2700 морських миль
http://redforum.s2.bizhat.com/

Особливе значення Суецький канал набуває у зв'язку із транспортуванням нафти і газу з регіону Перської затоки в країни Заходу. Альтернативний маршрут нафтових і газових танкерів навколо Африки збільшується на 2 700 морських миль і тому вартість доставки вантажів цим шляхом істотно зростає. При цьому, в перспективі значення каналу для світової торгівлі може ще більш посилитися, наприклад, в тому випадку, якщо його, як заплановано, модернізують для проходження супертанкерів і, якщо міжнародне співтовариство знайде в собі сили вирішити проблему сомалійського піратства.

З монархічної трійці найбільш активно діє Катар, який до останнього часу був головним закордонним спонсором єгипетської влади і який надав їй більше 5 млрд. доларів у якості допомоги. Крім того, катарський емір заявляв про намір інвестувати протягом найближчих п'яти років ще 18 млрд. доларів до сфери туризму, газо- і нафтовидобутку, житлового і капітального будівництва, а також переробки вуглеводнів.

Емір Катара, шейх Хамада бін Халіфа ат-Тани
Емір Катара, шейх Хамада бін Халіфа ат-Тани заявляв про намір інвестувати протягом найближчих 5 років ще 18 млрд.доларів
долларовhttp://rusmirzp.com/

Однак поки така співпраця не призвела до переходу ключових галузей економіки Єгипту до Катару. Такий висновок можна зробити на підставі конфлікту між єгипетським президентом Мохаммедом Мурсі і еміром Хамадом бен Халіфою ат-Тані, що стався в березні поточного року. Президент Єгипту навідріз відмовився обговорювати запит Катару про можливе часткове надання права власності на Суецький канал, а також нерухомості, що знаходиться на його обох берегах, в тому числі, земель і споруд. Важливо відзначити, що відповідні спроби раніше мали місце, як з боку Саудівської Аравії, так і Об'єднаних Арабських Еміратів. Офіційний Каїр розцінив їх як спробу обмеження суверенітету його країни. При цьому арабським монархам ясно дали зрозуміти, що єгипетське суспільство просто цього не прийме. Єгипетська влада розуміє, що у віддаленій перспективі, при несприятливих для Каїра умовах, угода може відбутися і тоді може скластися ситуація, коли зовнішні сили зможуть чинити істотний вплив на проходження суден Суецьким каналом. У цьому випадку Єгипет втратить один із небагатьох серйозних активів, за допомогою яких він ще може розраховувати на отримання іноземних інвестицій на вигідних для себе умовах.

Що стосується Катару, то отримання навіть невеликої частки акцій від цього проекту представляє для ат-Тані особливу значимість. Так, якщо в 2011 році Катар експортував 10 млн. тонн зрідженого природного газу (ЗПГ), то в 2013 році, згідно із прогнозами, ці показники збільшаться до 12 млн. тонн. Крім того, вже зараз Катар поставляє на зовнішні ринки близько 1 млн. тонн нафтопродуктів. Враховуючи темпи розвитку газодобувної промисловості, а також нафто- і газопереробної і нафтохімічної галузей Катару, обсяги їх продукції в найближчі роки будуть помітно збільшуватися. Так, наприклад, планується збільшити виробництво продуктів нафтохімії з 9,2 млн. тонн (2011 р.) до 23 млн. тонн в 2020 р. Для цього на розвиток промисловості буде додатково виділено 25 млрд. доларів.

При цьому, незважаючи на те, що частка азіатських країн в експорті-імпорті Катару з року в рік зростає паралельно з падінням частки західних країн, останні, як і раніше, продовжують залишатися основними торговельними партнерами. Отже, Суецький канал, через очікуване збільшення катарського експорту на європейський ринок, набуває для Дохи виняткового значення.

Але є ще один фактор, який необхідно враховувати при прогнозуванні можливих акцій катарського еміра в реалізації його далекосяжних планів відносно Суецького каналу. Цей фактор — «Брати мусульмани», вірніше тісний зв'язок Катару з цією організацією.

"Брати - мусульмани"
"Брати - мусульмани" починають створювати серйозні зовнішньополітичні проблеми президентові Мохаммеду Мурсі - вихідцю із цієї течії
http://www.kommersant.ru

Незважаючи на те, що «брати» протягом останніх десятиліть мали свої штаб-квартири і представництва в Європі, у тому числі в Лондоні, а ряд їх видатних діячів тісно співпрацювали з британськими та американськими спецслужбами, прозахідними силами їх назвати ніяк не можна. Тому, враховуючи раніше напрацьовані зв'язки Катару з єгипетськими братами-мусульманами, саме його позиції представляються найбільш перспективними для захоплення лідируючих позицій в єгипетській економіці.

Позиції ж Саудівської Аравії, зважаючи на старі політичні розбіжності між її керівництвом з ключовими представниками цього руху, на сьогодні є менш міцними, оскільки Ер-Ріяд, до недавнього часу, робив ставку у внутрішньоєгипетській боротьбі на різні салафітські угрупування, що виявилося помилкою. Однак навіть цей вплив не є абсолютним з огляду на те, що деякі з цих угрупувань, знову ж таки, фінансуються все тим же Катаром.

Найбільш слабкі позиції в боротьбі за єгипетський «шматок пирога» мають ОАЕ. Катар і Саудівська Аравія володіють набагато більшими фінансовими та інформаційними можливостями, а також більш серйозними ресурсами спецслужб. Тим більше що емірати, на відміну від них, досі не мали дійсно серйозного впливу ні на нинішню політичну еліту Єгипту, ні на діючі там радикальні ісламістські угрупування. При цьому емірати примудрилися гостро конфліктувати з представниками тих же «Братів-мусульман», що є тепер правлячою партією в Єгипті.

Справедливо буде помітити, що не в останню чергу це обумовлено і діями самих «братів». Так, в кінці грудня 2012 – на початку січня 2013 року спецслужби ОАЕ оголосили про розкриття змови за участю представників цього руху. Мова йде про арешт в Дубаї цілої групи єгипетських громадян, щонайменше, частина з яких, згідно реакції офіційного Єгипту, дійсно належала до «Братів-мусульман». Дана подія, широко розтиражована місцевими ЗМІ, увінчала інформаційну кампанію влади ОАЕ з дискредитації цього руху. Важливо зауважити, що це вже далеко не перший подібний арешт. Раніше протягом 2011–12 рр. спецслужби також затримували на території еміратів своїх і саудівських громадян, що належали до «братів» і нібито готували там переворот.

Без сумніву, на посилення зростаючого впливу Катару позначається і подальша ісламізація регіону, знову таки здійснювана з подачі як його самого, так і Саудівської Аравії. Обидві ці країни продовжують фінансувати радикальні ісламістські угрупування, домагаючись повалення світських режимів у ряді держав регіону, на які вони мають не тільки фінансовий, але і ідеологічний вплив.

Зовсім не випадково Катар змагається з іншими спонсорами палестинських організацій, які активно борються проти Ізраїлю, намагаючись при цьому стати головним захисником ісламських цінностей в регіоні і, фактично, зараз намагається самостійно формувати антиізраїльський курс арабсько-мусульманського світу в цілому. Саме Катар, а не Іран, як прийнято гучно заявляти на Заході. Чому так? Напевно, тому, що Катар союзник і партнер Вашингтона!

З іншого боку, єгипетська криза в черговий раз відбила посилення конкуренції між Саудівською Аравією і Катаром. Вони використовують «арабську весну» для фактичного усунення найбільш активних конкурентів за вплив в арабському світі, таких як Єгипет і Сирія, посилення своїх позицій в Лізі Арабських Держав (ЛАГ) і отримання реальних важелів для чинення тиску на країни регіону. Після повалення світських режимів в негідних країнах, кінцевим результатом може стати реалізація власного ісламського проекту — створення єдиного сунітського простору від Атлантики до Індійського океану, свого роду «нового халіфату».

Катарська дипломатія в основному виступає провідником інтересів США
Катарська дипломатія в основному виступає провідником інтересів США: американські військові - головний гарант безпеки маленької заможної персидської монархії http://russiancouncil.ru/

У цих умовах досить важливо знати, як ставиться Захід до подібних запитів на Суецький канал. Тим більше, що Катар і Саудівська Аравія, будучи регіональними сателітами США, ведуть свою власну гру. У зв'язку з цим не зайвим буде зауважити, що далеко не всі процеси в арабському світі, пов'язані з посиленням активності ісламістів, джихадистів, ваххабітів і зростанням цін на вуглеводні, що обумовлено тривалою нестабільністю в регіоні Близького Сходу, відповідають американським інтересам. Захід поки особливого занепокоєння у зв'язку з подібного роду активністю ваххабітського Катару і Саудівської Аравії не виявляє, зважаючи на серйозну залежності головних учасників «битви за Суецький канал» від Парижа і, особливо, від Вашингтона в плані військово-технічного співробітництва. Без зброї і заступництва Заходу вони просто не змогли б існувати, враховуючи попередні іракські, а тепер і іранські амбіції на верховенство в регіоні. Тим більше що власні збройні сили арабських монархій Перської затоки, по суті, тільки символічні. Наприклад, у того ж Катару, що намагається вести за собою весь арабський світ, збройні сили нараховують лише близько 12 тисяч осіб. Не випадково, що на території цих країн розташовані численні американські військові бази, а в ОАЕ ще й французькі. Тому Захід розраховує на те, що в разі необхідності та за наявності «іранської небезпеки» і Катар, і Саудівську Аравію легко можна буде поставити «в стійло».

Заворушення в єгипетському Порт-Саїді
Заворушення в єгипетському Порт-Саїді
та спроби перекрити рух Суецьким каналом http://egypt_Kanal_ru.focus.lv

З іншого боку, зважаючи на недавні заворушення в єгипетському Порт-Саїді та спроби перекрити рух Суецьким каналом, встановлення більш серйозного контролю силами арабських союзників Заходу, що гарантує безперебійне функціонування цього об'єкта, на даному етапі цілком відповідає інтересам як Брюсселя, так і Вашингтона. Відмова єгипетського керівництва від будь-яких угод по Суецькому каналу зовсім не означає, що вони не будуть укладені в майбутньому. Судячи з усього, згубна ситуація в економіці вже в найближчі роки може призвести до переходу, принаймні частини єгипетських активів, до рук іноземних власників. Питання лише в тому, кому саме і як скоро.

Не буде помилкою, сказавши, що Іран в умовах економічних санкцій і досить ворожого оточення сунітських держав Перської затоки, шукає шляхи виходу з такої ситуації. Одним з таких шляхів Тегеран реально розглядає поки все ще віртуальний проект під назвою «Євразійський Союз». Тегеран розглядає Союз не просто як потенційного стратегічного партнера, але і як найбільш продуктивну геополітичну форму повноцінної інтеграції Ісламської республіки в систему нових міжнародних інститутів.

На нещодавній конференції, присвяченій питанням євразійства, міністр закордонних справ Ірану Алі Акбар Салехі заявив, що «Євразійська співпраця набуває подвійного значення і її впорядкування може збільшити внесок країн цього регіону у формування завтрашнього світу і гарантувати інтереси регіону». Сьогодні зовнішньополітичне відомство Ірану активно опрацьовує можливі сценарії участі своєї країни в новій конструкції.

Фактично Іран готовий стати другим полюсом Євразійського Союзу, який візьме на себе не тільки розробку відкритих ринків, але і труднощі організаційно-фінансових витрат на першому і подальших етапах становлення нового об’єднання, проект якого вже викликав не просто критику, а прямо таки відкриту агресію з боку деяких західних партнерів Росії.

Спроби штучно ізолювати Іран, які роблять країни Заходу, безумовно, ускладнюють ситуацію. Участь Ірану в проекті, автором якого є Росія, може стати не тільки сильним подразником, але і ще одним приводом для розв'язання політичного і економічного шантажу. Потрібно усвідомлювати, що перші кроки щодо включення Ірану в Євразійський проект автоматично запустять нові агресивні контрпроекти.

Участь Ірану, Казахстану, Росії в інтеграційному процесі дозволить контролювати колосальний сукупний запас енергоресурсів, що при грамотній взаємодії і використанні переваг, дозволить вивести багато країн-учасниць регіону на новий рівень розвитку. Повноцінна інтеграція Ірану в торгово-політичні відносини з цілою низкою країн-членів міжнародного співтовариства надасть можливість завершити «ядерну епопею» і зняти зростаючу напругу навколо Ісламської республіки.

Є ще один фактор, що Іран намагається активно використовувати в своїх цілях. І цей фактор — «катастрофічний дефіцит енергоносіїв» в Пакистані, Індії та Китаї. Про що йдеться? А мова йде про газопровід Іран-Пакистан і Індія.

Газопровід Іран-Пакистан-Індія
Газопровід Іран-Пакистан-Індія. Іранська частина газопроводу, протяжністю 1100 км, практично завершена
http://www.trubagaz.ru/

Ідея створення газопроводу Іран-Пакистан-Індія (ІПІ) була запропонована пакистанськими інженерами ще в 1950 році для «розвитку економіки в регіоні і зниження напруженості між країнами».

Іранська частина газопроводу, що становить 1 100 км, практично завершена, залишилося добудувати тільки близько 100 км, і «3,6 млн. кубічних метрів іранського газу на добу вирішать більшість газових проблем і покриють дефіцит Пакистану в електроенергії».

У березні 2013 року Пакистан почав будівництво своєї частини газопроводу. Спорудження 780 км газопроводу на території Пакистану обійдеться йому в 1,5 млрд. доларів, з яких 500 млн. Іран надав у якості кредиту. Реалізація всього проекту протяжністю 2 700 км передбачає продовження нитки газопроводу до території Індії і обійдеться країнам-учасницям в 7 млрд. доларів США. А там і до Китаю рукою подати! З введенням газопроводу в експлуатацію, Захід і США будуть не в змозі контролювати його. Єдине, що вони зможуть, так це лякати Пакистан, Індію і Китай санкціями, але навряд чи це у них вийде.

Пакистан вже не відмовиться від участі в проекті, особливо напередодні президентських виборів в травні поточного року. Іранський газ забезпечить Пакистан електроенергією, робочими місцями, не закриються заводи і фабрики. Крім цього, США потрібно буде контролювати ситуацію в Афганістані, навіть після виведення американських військ з цієї країни, а без Пакистану зробити це буде проблематично.

Вашингтон повинен боятися втратити Пакистан, як свого союзника, інакше зв'язка Іран-Індія, як кажуть на Заході «займе крісло водія». До речі, у зв'язку з Індією слід згадати один факт, коли Делі пішли на поводі у Вашингтона і в 2009 році відмовилися від пропозиції Тегерана будувати газопровід. Тепер, очевидно, запах нафти і газу остаточно викликав інтерес Індії до цього проекту, який обіцяє їй чималі дивіденди.

Перспективи та прогнози сухопутних поставок енергоресурсів до Китаю
Перспективи та прогнози сухопутних поставок енергоресурсів до Китаю:
нитка нафтопроводу протягнеться паралельно Каракорумскому шосе, яким іранська нафта і газ потече в Західний Китай http://etoruskiy.livejournal.com/

Китай також має свій інтерес і не втратить свого шансу. Пекін підписав з Ісламабадом 4-х мільярдний контракт на будівництво найбільшого на сьогоднішній день нафтопереробного заводу в Гвадарі (південно-західна провінція Белуджистан, Пакистан). Сьогодні Гвадар відомий ще й тим, що це глибоководний порт, до речі, теж побудований китайцями.

Але і це ще не все. У зв'язку з цим простежується наступний крок Пекіна — будівництво нафтопроводу Гвадар-Сіньцзян-Уйгурський автономний район (СУАР) — регіон, що на північному заході Китаю. Ймовірно, що нитка нафтопроводу протягнеться паралельно Каракорумскому шосе, яким іранська нафта і газ потече в Західний Китай, залишивши осторонь Перську затоку з ормузькими проблемами.

Таким чином, порт Гвадар набуває винятково важливого геополітичного і геоекономічного значення. Це буде нафтогазовий ключ Пакистану, що відкриває енергетичний коридор Іран-Китай. До речі, схоже, що це нове перевтілення Великого шовкового шляху.

Гвадар - місто і адміністративний центр однойменного округу, розташоване на південному заході пакистанської провінції Белуджистан
Гвадар - місто і адміністративний центр однойменного округу, розташоване на південному заході пакистанської провінції Белуджистан http://wikimapia.org/

Успіх Ірану в Південній Азії очевидний і різко контрастує з певними проблемами в Південно-Західної Азії. Справа в тому, що найбільше в світі газове родовище Південний Парс Ірану доводиться ділити з Катаром. Між Тегераном і Дохою склалися винятково хитросплетені відносини, в яких тісно переплелися співпраця і суперництво.

Ключовим моментом політики Дохи в регіоні є повалення режиму Б. Асада в Сирії і недопущення будівництва 10-ти мільярдного газопроводу Іран-Ірак-Сирія, угода про який була досягнута сторонами в липні 2011 року.

Туреччина також виступає проти цього газопроводу, тому що він пройде повз Анкари, яка вважає себе енергетичним перехрестям між Сходом і Заходом.

На відміну від газопроводу ІПІ, Вашингтон, маючи в союзниках як Туреччину, так і Катар, може саботувати його будівництво. А це також означає, що Вашингтон зможе впливати на регіон «Чотирьох морів» (Каспійське і Чорне море, Перська затока і Східне Середземномор'я), в якому Дамаск бачить себе ключовою ланкою. Недарма газопровід Іран-Ірак-Сирія ще називають «газопроводом дружби», у той час як на Заході він відомий не інакше, як «ісламський газопровід». Сирія також планує, у разі реалізації проекту, протягнути газопровід до Лівану, а там і до європейського енергетичного ринку недалеко.

У регіоні «Чотирьох морів» (Каспійське і Чорне море, Перська затока і Східне Середземномор'я)
У регіоні «Чотирьох морів» (Каспійське і Чорне море, Перська затока і Східне Середземномор'я) Дамаск бачить себе ключовою ланкою
http://gloriaputina.livejournal.com

Цей енергетичний пасьянс значно заплутаніше, ніж здається на перший погляд. Водами Східного Середземномор'я, крім Лівану та Сирії, омиваються ще й Ізраїль, Палестина, Кіпр і Єгипет. За певних умов, всі вони з імпортерів газу перетворюються в експортерів, а це вже пахне великими грошима.

Тель-Авів має шанс отримати свою частку і експортувати газ в Туреччину і далі в Європу. Про це свідчать і «відносини з Туреччиною, що раптом потеплішали».

Дамаск і Тегеран, всупереч волі Вашингтона, підтримують Бейрут. Дамаск також підтримує Багдад, який не проти обійти ту ж саму Ормузську протоку і експортувати нафту і газ в обмін на «великі долари». Ось, коротко, в чому полягають хитросплетіння газопроводу Іран-Ірак-Сирія. Безсумнівно, Сирія це «червона лінія» для Тегерану. А тепер всі потенційні гравці стежать за діями Катару, як далеко Доха готова слідувати політиці Вашингтона?

Перевага ж Ірану зараз у тому, що він готовий до будь-якого розвитку подій на Близькому Сході. Не слід думати, що Іран розраховує тільки на Аллаха і тільки молиться. Тегеран намагається якось змінити там, де може. У всякому випадку, Іран дуже уважно слідкує за тим, що відбувається навколо і реагує, вживаючи певних заходів. Релігійний відтінок має бути, але це не означає, що він затуманює очі і розум іранським керівникам.

Час покаже.

Далі буде.

URL сторінки http://bintel.com.ua/uk/article/print/voenno-jekonomicheskaja-sostavljajushhaja-3/