22 березня 2016

Референдум у Нідерландах

Автор — Черкас А., аналітик Free Voice IAC, студентка Rijksuniversiteit Groningen

Ні для кого не секрет, що за кілька тижнів у Королівстві Нідерландів пройде консультативний референдум щодо асоціації між Україною та ЄС. Крім побоювань стосовно «провалу» рішення голландців щодо України та фейків опонентів асоціації, не так багато інформації про те, чому голландцям (враховуючи менталітет і невисокий рівень поінформованості громадян про події в Україні) голосувати «за» майбутнє асоціації між Україною та ЄС. Спробуємо виокремити та охарактеризувати ключові аргументи «за».

1. Угода про асоціацію між Україною та ЄС — перш за все, торгова й економічна співпраця, адже 95 % тексту Угоди описують саме таке співробітництво. Йдеться про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі між Україною та ЄС, а також конкретні заходи впровадження законодавства ЄС (300 документів) для реформування всієї економіки. Тобто, мається на увазі економічна інтеграція, стандартизація українського господарства за європейськими нормами. А це означає, що голландським підприємцям буде простіше розвивати свій бізнес в Україні, а українській стороні — легше експортувати товари в Нідерланди. Нідерландська рада промоції торгівлі (Nederlands Centrum voor Handelbevordering) називає Україну «великим споживчим ринком», «країною з високим агрокультурним потенціалом, який ще не є повною мірою розвиненим», а також «країною для різноманітних видів інвестицій голландців».

 

2. Аналогічні асоціації з ЄС не так давно були підписані такими країнами, як Грузія, Молдова, Ізраїль, Марокко, Туніс, Туреччина, країнами Центральної та Південної Америки. Фактично усі ці угоди про партнерство показали свою дієвість, так як переваги отримали обидві сторони-підписанти. Зокрема, у своєму звіті за 2015 рік щодо Туреччини Європейська комісія зазначає, що сьогодні «турецька економіка є добре збалансованою і може претендувати на звання дійсно ринкової». А нідерландська частка прямих іноземних інвестицій (FDI) у Туреччину складає 23 %. Імпорт та експорт товарів у\та з Туреччини станом на 2014 рік склали по 3,5 мільярда доларів США відповідно. Очевидно, що такий успіх взаємовигоди у торговельних та економічних відносинах з Туреччиною був би неможливим без укладення Угоди про асоціацію з цією країною в минулому.

3. В Україні на сьогодні успішно діє і розвивається бізнес приблизно 500 компаній з нідерландським капіталом. Зокрема, Royal Dutch Shell, ING-Україна, Rabobank, Philips, Akzo Nobel, Damen Shipyards, Unilever Export. У грудні ж аналітики одного з найбільших банків Голландії ABN AMRO віддали Україні першість в рейтингу перспективних ринків для інвестування голландським бізнесом, адже у України таки є привабливий інвестиційний клімат. Також зазначалося, що зовнішня торгівля України стає все більш орієнтованою на західні ринки, а аграрний сектор може бути привабливим для інвесторів Нідерландів. Фінансисти ABN AMRO зауважують, що Україна є одним із найважливіших агропромислових регіонів світу. Взаємовигідна співпраця між Україною та Нідерландами в бізнес-середовищі пояснюється як успішним веденням нідерландського бізнесу в Україні, так і українського — в Нідерландах.

4. Нідерланди — один із найбільш яскравих прикладів ліберальної демократії Заходу. Свобода, у дуже широкому розумінні цього слова, — одна з важливих цінностей голландців. Надзвичайно необхідною для нідерландців завжди була і є можливість так званої «прямої демократії». Власне, референдум щодо асоціації між Україною і ЄС якраз є яскравим втіленням цього. Саме тому важливо згадати спільність у свободі волевиявлення між українцями і голландцями, адже саме бажання змінювати країну, робити її ближчою до стандартів ЄС та «західної демократії» через підписання Угоди про асоціацію і було причиною Євромайдану (Революції Гідності) у 2014 році. Голландське «ja» 6 квітня ц. р. означатиме виявлення поваги народу Нідерландів до свідомого вибору народу України впроваджувати європейські стандарти.

5. Асоціація між Україною і ЄС передбачає зміцнення сили права, включно також з толерантним ставленням до представників меншин, зокрема, ЛГБТ. У січні представники української ЛГБТ-спільноти у відкритому листі-зверненні закликали ЛГБТ-організації Нідерландів підтримати 6 квітня своїм голосом асоціацію, оскільки за останні два роки європейської інтеграції України вони вже показали «значний прогрес нашої держави щодо дотримання прав ЛГБТ». Минулої осені була заборонена дискримінація за ознакою сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності в трудовій сфері, також урядом був ухвалений план дій щодо виконання національної стратегії прав людини, де цілий блок зобов’язань присвячений ЛГБТ-питанням. На початку березня ц. р. Кабінет міністрів України заявив про підготовку проекту щодо легалізації одностатевих шлюбів.

6. Угода про асоціацію «не коштуватиме для голландців додаткової плати», адже більшість зобов’язань бере на себе українська сторона. Так, Угода передбачає право України на отримання фінансової допомоги від ЄС, та лише в разі реалізації нею усіх «обіцянок» щодо реформ, даних на папері. Сама Угода не регулює процес отримання фінансової допомоги.

7.Оскільки голландці — люди надзвичайно прямі та безпосередні, тому і вони, і українці мають усвідомити одну просту, але важливу тезу: відповідальність за імплементацію країною усіх вказаних і не вказаних в тексті Угоди необхідних реформ лежить лише на Україні.

8. Угоду про асоціацію можна назвати і таким собі кроком побудови зони стабільності навколо Європи. Нідерланди, як і ЄС, зацікавлені в посиленні загальної безпеки Євросоюзу. Сьогодні в умовах різноманітних форм агресій з боку Росії успішна та демократична Україна могла б стати запорукою сили Європи не лише всередині неї, але і на близькому закордонні.

9. Якщо зараз спробувати підбити підсумок імплементації Україною пунктів Угоди, то можемо стверджувати: Україна не провалила повністю впровадження реформ. Як зазначає Андреас Умланд, після опублікування у 2014 «Стратегії для реформ» в Україні ухвалили чимало потенційно важливих законів: щодо люстрації уряду, викорінення корупції, закупівель, фінансування партій, перебудови бюрократії, модернізації вищої освіти, створення нової поліції, реорганізації громадського радіо і т. д. Також серед позитивних зрушень у напрямку реформ за 2015 рік можна назвати і наступні: скорочення чисельності держслужбовців (подекуди до 70 %); дерегуляція, рішення про приєднання до PISA та «Горизонту-2020»; запуск ресурсу відкритих даних Мінфіном та електронних петицій до Президента.

«Так» 6 квітня ц. р. означатиме не лише підтримку України, а й політики ЄС (який консенсусним рішенням прийняв рішення про укладення Угоди). Основний же меседж Угоди — «принести більше Європи в Україну, а не Україну — в Європу».

У голландському контексті це треба розуміти як не миттєве подальше членство України в ЄС, тисячі трудових (і не лише) мігрантів, що шукатимуть щастя в Нідерландах, а як впровадження європейських стандартів. Саме завдяки асоціації з ЄС Україна отримає більше шансів перетворитися у державу, з якої не виїжджатимуть, а до якої приїжджатимуть.

 

www.reliablecounter.com