Огляд подій (28.05–03.06.2018)
І. Основні події та тенденції у розвитку ситуації в Китаї та довкола нього
На поточному тижні однією з найбільш важливих подій в КНР має стати саміт Шанхайської організації співробітництва (ШОС) на вищому рівні, що пройде 9–10 червня у м. Ціндао (провінція Шаньдун, Східний Китай). На саміті головуватиме Голова КНР, Генеральний секретар Комуністичної партії Китаю Сі Цзіньпін. Форум ШОС у Ціндао стане першою зустріччю у такому форматі після вступу до організації Індії та Пакистану.
28 травня ц. р. в МЗС КНР був проведений спеціальний брифінг щодо саміту ШОС. За словами міністра закордонних справ КНР Ван І, з часу свого створення Шанхайська організація співробітництва вийшла на якісно новий рівень як одна з найбільш потужних та впливових міжнародних структур. В цьому зв’язку Ван І зосередив увагу на ролі Китаю як головуючої країни в ШОС після саміту організації в червні 2017 року в Астані. Як відмітив міністр закордонних справ Китаю, рік головування Пекіну в ШОС став відправною точкою у розвитку «Шанхайського духу», розкритті потенціалу організації після приєднання до неї нових членів, а також створення стабільних умов для її успішного розвитку. Тим самим було фактично підтверджено лідерство Китаю в ШОС, на яке претендує Росія.
9–10 червня у м. Ціндао пройде саміт Шанхайської організації співробітництва (ШОС) на вищому рівні |
З урахуванням наведених обставин, Ван І висловив впевненість у позитивних результатах саміту ШОС, якими мають стати:
по-перше, досягнення нового консенсусу у сприянні солідарності. За підсумками саміту планується оприлюднення Ціндаоської декларації, де буде підтверджена прихильність сторін принципам побудови їх відносин на основі взаємної довіри, поваги та вигоди. Саміт покликаний надати таким відносинам нового змісту у відповідності з особливостями сучасної ситуації в світі, а також зміцнити фундамент майбутнього розвитку організації;
по-друге, висунення нових ініціатив щодо спільного захисту безпеки. Значна увага учасників саміту буде приділена питанням боротьби з тероризмом, сепаратизмом, екстремізмом, незаконним обігом наркотиків та кіберзлочинністю. Крім того, буде проведений поглиблений аналіз безпекової ситуації у світі та регіоні, а також визначені напрями реагування на виклики і ризики країнам-членам організації;
по-третє, надання нового імпульсу спільному розвитку. На саміті будуть озвучені позиції сторін з питань удосконалення глобального управління та зміцнення багатосторонньої торговельної системи, а також запропонована концепція розвитку на базі інновацій, консультацій, відкритості та доступності. Виходячи з цього, передбачається ухвалення низки документів щодо взаємодії країн-членів ШОС у різних галузях та сферах;
по-четверте, узгодження позицій сторін щодо поєднання стратегій їх розвитку, насамперед з китайською ініціативою «Пояс і шлях», що має на меті підвищення загального рівня регіональної економічної співпраці.
ІІ. Стратегічна ініціатива КНР «Пояс і шлях» у контексті китайських та регіональних інтересів
У плані розвитку китайської ініціативи триває активний процес налагодження взаємодії «Поясу і шляху» з іншими міжнародними структурами. 23 травня ц. р. у Брюсселі був проведений Китайсько-європейський діалог щодо «Поясу і шляху». Організаторами заходу стали китайська дипломатична місія в ЄС і Європейський діловий саміт.
Учасники діалогу констатували досягнення значних успіхів у співробітництві між ЄС та КНР, а також іншими учасниками китайської ініціативи. Зокрема, на сьогоднішній день Китай вже підписав міжурядові документи щодо співпраці з 11 країнами ЄС в рамках «Поясу і шляху». Згідно з досягнутими домовленостями здійснюється інтенсивна реалізація значної кількості спільних проектів у сферах інфраструктурного будівництва, логістики, електронної комерції та інвестицій. В цілому протягом 2017 року з Китаю до Європи було направлено 3676 товарних потягів, а також налагоджено транспортне сполучення 38 китайських міст з 36 містами з 13 європейських країн.
Виходячи з цього представники КНР та європейських країн відмітили важливе значення китайської ініціативи, яка націлена на стимулювання міжнародної співпраці, а також сприяє збалансованому розвитку Європи та зміцненню європейської інтеграції.
23 травня ц. р. у Брюсселі був проведений Китайсько-європейський діалог щодо «Поясу і шляху» |
В свою чергу, 25 травня ц. р. у Вільнюсі відбулась 3-я зустріч міністрів сільського господарства Китаю та країн Центрально-Східної Європи і Балтії у форматі «16+1». Обговорювалися плани участі китайських інвесторів у модернізації агропромислових комплексів країн регіону, а також перспективи розширення виходу їх продукції на китайський ринок. При цьому міністр сільського господарства та сільських справ КНР Хань Чанфу розповів про досвід його країни щодо створення «розумного» сільського господарства. За результатами зустрічі прийнята спільна декларація, в якій відмічається позитивний характер поєднання китайської ініціативи «Пояс і шлях» з Європейським інвестиційним планом та Програмою розвитку країн ЦСЄ і Балтії.
25 травня ц. р. у Вільнюсі відбулась 3-я зустріч міністрів сільського господарства Китаю та країн ЦСЄ і Балтії у форматі «16+1» |
ІІІ. Інші тенденції та події, що позначаються на ситуації в Китаї та довкола нього
3.1. Політика. Розвиток міжнародного співробітництва КНР
Одним із потужних каналів реалізації КНР своїх зовнішньополітичних інтересів є розвиток співробітництва між Комуністичною партією Китаю та провідними політичними силами інших країн. За заявою Голови КНР, Генерального секретаря КПК Сі Цзіньпіна 28 травня ц. р. у вітальному посланні учасникам міжнародного симпозіуму з нагоди 200-річчя з дня народження К. Маркса, Комуністична партія Китаю готова до активного діалогу зі світовими політичними силами в інтересах побудови нового цивілізованого світу з єдиною долею для всього людства. Симпозіум, що пройшов у китайському м. Шенчжень (провінція Гуандун, Південно-Східний Китай), зібрав понад 100 лідерів та представників 75 комуністичних партій з 50 країн.
В рамках практичної реалізації такого підходу 26–27 травня ц. р. у м. Шенчжень також був проведений 2-й Форум політичних партій Китаю та Спільноти латиноамериканських і карибських країн (CELAC). Обговорювалися питання на тему «Реформи, інновації та партійне будівництво». Учасники зустрічі прийняли спільну заяву, в якій відмічається важливість подальшого розвитку взаємодії між Китаєм та країнами CELAC у всіх сферах, у т. ч. у реалізації проектів «Поясу і шляху». В цьому зв’язку китайська ініціатива була названа новою платформою для розвитку взаємовигідної співпраці між КНР та країнами Латинської Америки.
Серед основних напрямів такої співпраці були відмічені інфраструктурне будівництво, торгівля та інвестиції, наука і освіта, а також партійне будівництво. Зокрема, протягом 2019–2021 років Китай буде щорічно приймати на навчання понад 200 представників політичних партій з країн CELAC.
26–27 травня ц. р. у м. Шенчжень був проведений 2-й Форум політичних партій Китаю та країн CELAC |
3.2. Економіка. Окремі аспекти економічної ситуації в КНР
Економіка КНР демонструє позитивну динаміку росту. За даними Державного статистичного управління Китаю, в травні ц. р. індекс ділової активності у виробничому секторі економіки країни зріс з 51,4 до 51,9 пунктів, що стало найвищим показником за останні вісім місяців. Найбільший ріст у виробничому секторі продемонстрували високотехнологічні галузі.
Заходи керівництва КНР з інноваційного розвитку промисловості країни супроводжуються також кроками з модернізації сільського господарства. 31 травня ц. р. на засіданні Політбюро ЦК Комуністичної партії Китаю під керівництвом Сі Цзіньпіна були розглянуті Стратегічний план підйому села на 2018–2022 роки, а також «Керівні положення дій щодо ліквідації бідності в країні».
Стратегія підйому села була сформульована на 19-му з’їзді КПК восени 2017 року. При цьому її реалізація була названа «найважливішим завданням історичного значення в рамках завоювання рішучої перемоги у повній побудові середньозаможного суспільства та повномасштабної побудови сучасної соціалістичної держави. У плані на 2018–2022 роки уточнені пріоритети роботи в даному напрямі та конкретизовані заходи з її реалізації, в т. ч. визначений перелік відповідних пріоритетних проектів.
Крім того, підкреслюється необхідність посилення ролі КПК у керівництві сільським господарством, а також перетворенні його у перспективний сектор китайської економіки.
3.3. Питання безпеки та силові структури
Ситуація довкола Корейського півострова. Після певного періоду виникнення проблем у стосунках між КНДР та США і Південною Кореєю, сторони відновлюють позитивний діалог. 31 травня – 1 червня ц. р. у Нью-Йорку та Вашингтоні відбулися зустрічі президента США Д. Трампа та державного секретаря США М. Помпео із особистим представником лідера Північної Кореї Кім Йон Чхолем. За результатами переговорів була досягнута домовленість щодо продовження підготовки американо-північнокорейського саміту на вищому рівні у Сінгапурі, запланованого на 12 червня ц. р.
З огляду на це, керівництво США відклало введення в дію нового пакету санкцій проти КНДР щодо її ядерної програми, а також причетних до неї китайських та російських компаній. Нові санкції були підготовлені США на минулому тижні у відповідь на відновлення агресивної риторики Пхеньяну.
У США відбулися зустрічі президента Д. Трампа та державного секретаря М. Помпео із особистим представником лідера Північної Кореї Кім Йон Чхолем |
Основні події в регіоні у військовій сфері. На фоні певного зниження напруженості довкола ядерної програми КНДР набувають посилення суперечності в АТР стосовно спірних островів. На минулому тижні два військових кораблі ВМС США наблизились до Парасельських (Сіша) островів, що є предметом суперечностей між Китаєм, Філіппінами та В’єтнамом. За рахунок цього було продемонстровано невизнання Вашингтоном дій Пекіну зі встановлення китайського контролю над згаданими островами. У відповідь МЗС КНР звинуватило США у «здійсненні чергової провокації», що є серйозним посяганням на суверенітет Китаю, а також шкодить китайсько-американським стосункам.
3.4. Наука та технології
Розвиток науково-технічного потенціалу КНР, як основи її інноваційної модернізації, залишається в центрі уваги керівництва країни. 28 травня ц. р. у Пекіні Голова КНР Сі Цзіньпін взяв участь у відкритті зборів академіків Академії наук Китаю та зборів академіків Інженерної академії країни. На заході були присутні прем’єр Державної ради КНР Лі Кецян та інші високопосадові представники китайського уряду.
Виступаючи перед учасниками, Сі Цзіньпін зробив наголос на якісних змінах у науці та техніці КНР, які були досягнуті з часу 18-го з’їзду КПК у 2012 році, що дозволило країні вийти на рівень сучасних світових держав. Насамперед це стосується успіхів Китаю у проведенні фундаментальних наукових досліджень, а також створення високотехнологічних галузей промисловості, що дозволило КНР на рівних увійти до світової економічної системи.
З урахуванням наведених обставин Сі Цзіньпін поставив завдання щодо подальшого посилення інноваційного характеру економічної системи Китаю, в т. ч. за рахунок інтеграції реального сектора економіки з мережею Інтернет і широкого втілення штучного інтелекту у всі галузі та сфери економіки. В той же час Голова КНР вказав на необхідність збереження самостійності в інноваціях та дослідженнях китайських вчених.
28 травня ц. р. у Пекіні пройшли збори Академії наук та Інженерної академії Китаю |
Водночас КНР демонструє відкритість до науково-технічного співробітництва з іншими країнами у всіх сферах, у т. ч. освоєнні космічного простору. 28 травня ц. р. Постійний представник Китаю при ООН та інших міжнародних організаціях у Відні Ші Чжунцзюнь запросив всіх членів Організації Об’єднаних Націй до спільного використання майбутньої Китайської космічної станції (ККС). За його словами, зацікавлені країни та приватні організації, в т. ч. інститути, академії та університети, зможуть обирати прийнятні для них моделі співпраці з ККС, починаючи з вивчення росту рослин та закінчуючи направленням на станцію космонавтів.
Очікується, що ККС буде запущена до 2019 року та введена в експлуатацію до 2022 року. Станція складатиметься з одного базового та двох експериментальних модулів і зможе одночасно приймати до трьох осіб.
Проект майбутньої Китайської космічної станції (ККС) |
ІV. Стан та перспективи співробітництва між КНР і Україною
Протягом минулого тижня була проведена низка показових заходів, які засвідчили високу динаміку розвитку китайсько-українських зв’язків.
Головним із таких заходів став Українсько-китайський форум стратегічного партнерства «Один пояс, Один шлях» 25 травня ц. р. у Києві. У ході форму представниками політичних, дипломатичних та ділових кіл України та КНР були зроблені доповіді на теми: «Українсько-китайська взаємодія в політичній сфері», «Співпраця між Китаєм та Україною в рамках «Поясу і шляху», «Перспективи співробітництва України та КНР у науково-дослідних програмах», «Переваги та труднощі участі України в ініціативі «Пояс і шлях» та перспективи китайсько-українського співробітництва», «Нова Україна. Вибір України: План Маршалла або «Шовковий шлях» та ін. Обговорення згаданих питань засвідчило вихід співпраці між Україною та КНР на рівень стратегічного партнерства.
Українсько-китайський форум стратегічного партнерства «Один пояс, Один шлях» пройшов 25 травня ц. р. у Києві |
Підтвердженням становлення стратегічного партнерства між Україною та Китаєм став також і 2-й Українсько-китайський Форум економічного співробітництва 29 травня ц. р. у Торгово-промисловій палаті України. За результатами заходу була досягнута домовленість щодо зосередження зусиль сторін на напрямах інвестицій, сільського господарства, енергетики, інфраструктурного будівництва та туристичної галузі. Сприятливими умовами для цього були названі наявність в Україні китайського банку УБРР (власник Бохайська Товарна Біржа), а також великий потенціал України у всіх зі згаданих сферах.
29 травня ц. р. у Торгово-промисловій палаті України відбувся 2-й Українсько-китайський Форум економічного співробітництва |
V. Інші питання
Керівництво російського «Сбербанку» висловлює занепокоєння виникненням стійкої тенденції збільшення частки китайського юаня у грошових операціях на території східних регіонів Росії. За оцінками представників головної фінансової установи РФ, китайська валюта послідовно витискує російську та вже починає займати домінуюче положення на Далекому Сході РФ. Так, юань все частіше використовується як у безготівкових розрахунках між російськими та китайськими підприємствами, так і у звичайній роздрібній торгівлі.
З огляду на збільшення попиту на китайську валюту, банки КНР нарощують обсяги продажів юанів у Росії. Зокрема, лише в травні ц. р. китайський банк «Лунцзян» відправив російській філії Азіатсько-Тихоокеанського банку готівкових коштів на суму 15 млн юанів. Все це підтверджує факт поступового «поглинання» Китаєм Росії, яка втрачає контроль не тільки над своєю економікою, але й над фінансовою системою.