Богдан Соколовський
У жовтні (15-го числа), зазвичай, завершується сезон закачування газу в ПСГ. Відповідні його запаси в ПСГ, окрім іншого, є гарантією безперебійного транзиту російського газу до країн ЄС. Раніше, ще за часів СРСР, Москва вимагала, аби наприкінці так зв. закачувального сезону (15 жовтня) в українських ПСГ було щонайменше 17 млрд кубометрів газу. Цієї цифри дотримувалися фахівці ЄК. Транзит функціонував, і ніхто ані на сході, ані на заході не переймався його умовами і споживанням газу, зокрема не замислювались над тим, що переважна більшість європейських споживачів газу вже запровадили і освоїли енергоощадні технології. Так все залишалось і за часів незалежної України — і постачальник, і споживачі вимагали від української сторони, щоб у ПСГ було мінімум 17 млрд кубометрів газу. А ті наші, хто ухвалював рішення, у все це не вникали і лише намагалися не дратувати ані східних, ані західних партнерів. З ініціативи РФ часто згаданий мінімум підвищувався до 19 млрд кубометрів.
Винятком мимоволі став минулий опалювальний сезон, коли була зима, м’яко кажучи, не найтепліша. Важливо, що минулого опалювального сезону (2016–2017) не було перебоїв з транзитом російського газу до країн ЄС, хоча наприкінці сезону закачування в українських ПСГ було приблизно 15 млрд кубометрів газу. Лише 15-ть… Таке скромне заповнення заздалегідь не передбачалося, а швидше за все так сталося через низку об’єктивних обставин. І практично ніхто не висловлював претензій.
Для чого ж у сезон 2017–2018 рр. в ПСГ — 17 млрд кубометрів газу, а не 15-ть, як було в холодну зиму 2016–2017 рр. (тобто — на 2 млрд кубометрів більше)? Це ж чималі кошти.
Тепер, коли в ПСГ приблизно 17 млрд кубометрів газу, можна у зв’язку з цим зробити серед інших здебільшого два основні узагальнення:
— з одного боку, завжди недостатньо обґрунтувань аби логічно, порівнюючи з минулим роком, виправдати ці зайві 2 млрд кубометрів газу в ПСГ;
— з іншого боку, якщо ті, хто ухвалює рішення щодо заповнення ПСГ, прорахували, що наступного року ціна на газ на міжнародному ринку буде настільки вища, що окупиться нинішнє зайве закачування, то можна хіба що констатувати їхню господарську завбачливість.