Сергій Польовик
Останнім часом військово-політичні аналітики і фахівці у галузі міжнародної безпеки та геополітики приділяють увагу концептуальним змінам у плануванні бойового застосування національних збройних сил Німеччини — Бундесверу. Це зумовлюється, насамперед, провідною роллю Німеччини в системах європейської безпеки та міжнародних відносин з іншими країнами, внеском в економічну стабільність на європейському континенті та у світі, провідними позиціями в ЄС і НАТО. Для України ж ця тема пов’язана з розбудовою та реформуванням власних Збройних Сил, фахівці яких цікавляться досвідом реформування Бундесверу, його організаційно-штатною структурою, принципами застосування видів ЗС на національній території та за кордоном, у т. ч., в рамках НАТО. Такий досвід вивчається для можливого наслідування з подальшим застосуванням під час реформування як основних бойових компонентів ЗС України, так і сил тилового й видового забезпечення.
Зокрема, 6 квітня ц. р. на брифінгу у прес-центрі Міністерства оборони України щодо перспектив реформування медичної служби наших Збройних Сил начальник Головного військово-медичного управління полковник медичної служби Ігор Хоменко повідомив, що ця служба реформуватиметься за моделлю медслужби Бундесверу. Так, будуть збережені основні принципи функціонування за зразком німецької медичної служби, а саме — єдиний орган управління медичним забезпеченням, єдина вертикаль підпорядкування, а медики відповідатимуть за медичне забезпечення, і не виконуватимуть невластиві для себе функції. Тобто, вони займатимуться лише своєю роботою.
Військова співпраця України та Німеччини
Не менш цікаві оголошені плани Федерального міністерства оборони Німеччини щодо кардинальних змін у його структурі та призначенні. Зміни супроводжуватимуться суттєвим збільшенням фінансування на утримання Бундесверу, зокрема, на закупівлю систем озброєння для всіх його видів, реалізацію програм міжнародного співробітництва та союзницьких зобов’язань в рамках НАТО.
На початку травня ц. р. Федеральний міністр оборони Німеччини Урсула фон дер Ляєн, за умов гострої політичної боротьби між представниками коаліції та високопосадовцями-опозиціонерами, внесла на розгляд уряду пропозиції щодо збільшення бюджету на утримання Бундесверу та змін в його оперативному застосуванні. Основоположні принципи нової концепції будівництва національних збройних сил Німеччини викладені у документі під назвою «Концепція Бундесверу» (Konzeption der Bundeswehr), що схвалений парламентськими комітетами Бундестагу та ухвалений урядом Німеччини. У подальшому проект має ухвалити парламент Німеччини.
Міністр оборони ФРН Урсула фон дер Ляєн підготувала пропозиції щодо збільшення бюджету Бундесверу та змін в його оперативному застосуванні |
Як зазначається у супровідному листі парламентського державного секретаря при Федеральному міністрі оборони Німеччини Петера Таубера, оприлюдненому на засіданні Бундестагу, суттєві зміни у Концепції стосуватимуться забезпечення рівноправності та одночасності всіх завдань Бундесверу. При цьому підкреслюється, що пріоритетними у новій Концепції визначаються завдання, що пов’язані з обороною національної території та захистом союзників по блоку НАТО. Водночас переглядатиметься та оптимізуватиметься участь Бундесверу у всіх 12-ти важливих на сьогодні закордонних місіях. Окрема увага приділятиметься підрозділам, що боротимуться з кіберзлочинністю.
Документ буде оприлюднений у червні ц. р. Тоді і стануть відомі деталі, зміст та наповненість реформ, що позначатимуться не лише на боєздатності Бундесверу, але й на принципах його участі у миротворчих та союзницьких місіях, розстановці пріоритетів у відносинах із закордонними партнерами та, зрештою, вплинуть на безпеку в Європі та стан геополітичної ситуації в регіоні.
Українських фахівців цікавить перспектива реформування Бундесверу з огляду на реалізацію програми стратегічних авіаційних перевезень вантажів, де можуть брати участь ВПС України.
З огляду на наміри Німеччини поступово досягти виконання вимог НАТО щодо фінансування національних збройних сил на рівні не менше 2 % ВВП, у Бундесвері аналізують новий бюджет і перспективи, зокрема, програми НАТО SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Вона передбачає забезпечення стратегічних перевезень в інтересах альянсу і ЄС та за теперішнього часу підлягає корекції у зв'язку із запровадженими проти Росії санкціями та заявленим через це виходом з програми одного з операторів важких транспортних літаків Ан-124-100 «Руслан», а саме російської компанії «Волга-Дніпро».
Вихід з проекту російської компанії може призвести до передачі всього спектру вантажоперевезень в рамках програми SALIS українському оператору — компанії «Авіалінії Антонова» (Київ). За інформацією німецької Deutsche Welle, у квітні ц. р. компанія «Волга-Дніпро» проінформувала НАТО про небажання продовжувати контракт з надання свого флоту «Русланів» за програмою SALIS. Контракт НАТО з росіянами закінчується наприкінці 2018 року.
Програма стратегічних авіаційних вантажних перевезень НАТО (SALIS) |
Як пише видання Deutsche Welle, за повідомленням Бундесверу, як одного із основних клієнтів програми SALIS, Агентство НАТО із забезпечення та закупівель (NSPA) поінформувало учасників SALIS, що «один з партнерів відкликав заявку» і сьогодні NSPA веде переговори про продовження контракту за програмою. При цьому DW нагадує, що програма SALIS стартувала в 2006 році і від самого початку була спільним проектом «Волги-Дніпро» та «Авіаліній Антонова». Але після анексії Криму в 2014 році Україна згорнула ВТС з Росією. Запроваджені обмеження торкнулися і програми SALIS, зокрема, після завершення в 2016 році чергового спільного дворічного контракту з NSPA. Зазначається, що нинішній дворічний контракт з НАТО на 2017 і 2018 рр. росіяни та українці виконують уже окремо.
Німецькі фахівці вивчають, серед іншого, потенційні можливості України, з огляду на перспективу повністю замінити росіян у цьому проекті. Зазначається, що офіційний Київ вже виявив таке бажання під час авіасалону ILA-2018 наприкінці квітня у Берліні.
Як зазначає DW, хоча флот «Волги-Дніпро» переважає «Авіалінії Антонова» за кількістю «Русланів», але «з іншого боку, крім авторських прав розробника, українці мають додатковий козир — найбільший у світі транспортний літак Ан-225 «Мрія». При цьому, за оцінками DW, ключові питання Бундесверу за програмою SALIS стосуються максимальних гарантійних термінів експлуатації, яким ідеально відповідають за своїми характеристиками військові «Руслани». Серед переваг українського партнера є також цінова політика на вантажоперевезення в рамках програми.
З посиланням на дані Бундесверу, видання уточнює, що для виконання дворічного контракту з SALIS у цьогорічному бюджеті Бундесверу закладено близько 100 млн євро. У цьому контексті привертає увагу також інформація з МО України щодо модернізації українських військово-транспортних літаків. Зокрема, повідомляється, що внаслідок проведених розробником Ан-124-100 «Руслан» — ДП «Антонов» таких робіт ресурс і терміни служби транспортного літака збільшені майже на 80 %. На погляд представника МО України, це дозволить як надійно експлуатувати літаки до 2037–2040 рр., так і бути надійним партнером НАТО в рамках програми SALIS.
Українські літаки Ан-225 «Мрія» та Ан-124-100 «Руслан» |
Таким чином, реформування Бундесверу не виходить з поля зору фахівців та аналітиків в Європі та в Україні. Очевидно, що успішна участь наших літаків ВПС у програмі НАТО SALIS позитивно позначиться на міжнародному авторитеті України та покращить перспективи її членства в альянсі. А витіснення Росії зі згаданої програми НАТО сприятиме позитивним змінам у пріоритетах партнерів ЄС і НАТО щодо України та її геополітичним інтересам.