16 травня 2018

Реформування Бундесверу та деякі перспективи для України

Сергій Польовик

Останнім часом військово-політичні аналітики і фахівці у галузі міжнародної безпеки та геополітики приділяють увагу концептуальним змінам у плануванні бойового застосування національних збройних сил Німеччини — Бундесверу. Це зумовлюється, насамперед, провідною роллю Німеччини в системах європейської безпеки та міжнародних відносин з іншими країнами, внеском в економічну стабільність на європейському континенті та у світі, провідними позиціями в ЄС і НАТО. Для України ж ця тема пов’язана з розбудовою та реформуванням власних Збройних Сил, фахівці яких цікавляться досвідом реформування Бундесверу, його організаційно-штатною структурою, принципами застосування видів ЗС на національній території та за кордоном, у т. ч., в рамках НАТО. Такий досвід вивчається для можливого наслідування з подальшим застосуванням під час реформування як основних бойових компонентів ЗС України, так і сил тилового й видового забезпечення.

 

Зокрема, 6 квітня ц. р. на брифінгу у прес-центрі Міністерства оборони України щодо перспектив реформування медичної служби наших Збройних Сил начальник Головного військово-медичного управління полковник медичної служби Ігор Хоменко повідомив, що ця служба реформуватиметься за моделлю медслужби Бундесверу. Так, будуть збережені основні принципи функціонування за зразком німецької медичної служби, а саме — єдиний орган управління медичним забезпеченням, єдина вертикаль підпорядкування, а медики відповідатимуть за медичне забезпечення, і не виконуватимуть невластиві для себе функції. Тобто, вони займатимуться лише своєю роботою.

Військова співпраця України та Німеччини

Не менш цікаві оголошені плани Федерального міністерства оборони Німеччини щодо кардинальних змін у його структурі та призначенні. Зміни супроводжуватимуться суттєвим збільшенням фінансування на утримання Бундесверу, зокрема, на закупівлю систем озброєння для всіх його видів, реалізацію програм міжнародного співробітництва та союзницьких зобов’язань в рамках НАТО.

На початку травня ц. р. Федеральний міністр оборони Німеччини Урсула фон дер Ляєн, за умов гострої політичної боротьби між представниками коаліції та високопосадовцями-опозиціонерами, внесла на розгляд уряду пропозиції щодо збільшення бюджету на утримання Бундесверу та змін в його оперативному застосуванні. Основоположні принципи нової концепції будівництва національних збройних сил Німеччини викладені у документі під назвою «Концепція Бундесверу» (Konzeption der Bundeswehr), що схвалений парламентськими комітетами Бундестагу та ухвалений урядом Німеччини. У подальшому проект має ухвалити парламент Німеччини.

Міністр оборони ФРН Урсула фон дер Ляєн підготувала пропозиції щодо збільшення бюджету Бундесверу та змін в його оперативному застосуванні

Як зазначається у супровідному листі парламентського державного секретаря при Федеральному міністрі оборони Німеччини Петера Таубера, оприлюдненому на засіданні Бундестагу, суттєві зміни у Концепції стосуватимуться забезпечення рівноправності та одночасності всіх завдань Бундесверу. При цьому підкреслюється, що пріоритетними у новій Концепції визначаються завдання, що пов’язані з обороною національної території та захистом союзників по блоку НАТО. Водночас переглядатиметься та оптимізуватиметься участь Бундесверу у всіх 12-ти важливих на сьогодні закордонних місіях. Окрема увага приділятиметься підрозділам, що боротимуться з кіберзлочинністю.

Документ буде оприлюднений у червні ц. р. Тоді і стануть відомі деталі, зміст та наповненість реформ, що позначатимуться не лише на боєздатності Бундесверу, але й на принципах його участі у миротворчих та союзницьких місіях, розстановці пріоритетів у відносинах із закордонними партнерами та, зрештою, вплинуть на безпеку в Європі та стан геополітичної ситуації в регіоні.

 

Українських фахівців цікавить перспектива реформування Бундесверу з огляду на реалізацію програми стратегічних авіаційних перевезень вантажів, де можуть брати участь ВПС України.

З огляду на наміри Німеччини поступово досягти виконання вимог НАТО щодо фінансування національних збройних сил на рівні не менше 2 % ВВП, у Бундесвері аналізують новий бюджет і перспективи, зокрема, програми НАТО SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Вона передбачає забезпечення стратегічних перевезень в інтересах альянсу і ЄС та за теперішнього часу підлягає корекції у зв'язку із запровадженими проти Росії санкціями та заявленим через це виходом з програми одного з операторів важких транспортних літаків Ан-124-100 «Руслан», а саме російської компанії «Волга-Дніпро».

Вихід з проекту російської компанії може призвести до передачі всього спектру вантажоперевезень в рамках програми SALIS українському оператору — компанії «Авіалінії Антонова» (Київ). За інформацією німецької Deutsche Welle, у квітні ц. р. компанія «Волга-Дніпро» проінформувала НАТО про небажання продовжувати контракт з надання свого флоту «Русланів» за програмою SALIS. Контракт НАТО з росіянами закінчується наприкінці 2018 року.

Програма стратегічних авіаційних вантажних перевезень НАТО (SALIS)

Як пише видання Deutsche Welle, за повідомленням Бундесверу, як одного із основних клієнтів програми SALIS, Агентство НАТО із забезпечення та закупівель (NSPA) поінформувало учасників SALIS, що «один з партнерів відкликав заявку» і сьогодні NSPA веде переговори про продовження контракту за програмою. При цьому DW нагадує, що програма SALIS стартувала в 2006 році і від самого початку була спільним проектом «Волги-Дніпро» та «Авіаліній Антонова». Але після анексії Криму в 2014 році Україна згорнула ВТС з Росією. Запроваджені обмеження торкнулися і програми SALIS, зокрема, після завершення в 2016 році чергового спільного дворічного контракту з NSPA. Зазначається, що нинішній дворічний контракт з НАТО на 2017 і 2018 рр. росіяни та українці виконують уже окремо.

Німецькі фахівці вивчають, серед іншого, потенційні можливості України, з огляду на перспективу повністю замінити росіян у цьому проекті. Зазначається, що офіційний Київ вже виявив таке бажання під час авіасалону ILA-2018 наприкінці квітня у Берліні.

Як зазначає DW, хоча флот «Волги-Дніпро» переважає «Авіалінії Антонова» за кількістю «Русланів», але «з іншого боку, крім авторських прав розробника, українці мають додатковий козир — найбільший у світі транспортний літак Ан-225 «Мрія». При цьому, за оцінками DW, ключові питання Бундесверу за програмою SALIS стосуються максимальних гарантійних термінів експлуатації, яким ідеально відповідають за своїми характеристиками військові «Руслани». Серед переваг українського партнера є також цінова політика на вантажоперевезення в рамках програми.

З посиланням на дані Бундесверу, видання уточнює, що для виконання дворічного контракту з SALIS у цьогорічному бюджеті Бундесверу закладено близько 100 млн євро. У цьому контексті привертає увагу також інформація з МО України щодо модернізації українських військово-транспортних літаків. Зокрема, повідомляється, що внаслідок проведених розробником Ан-124-100 «Руслан» — ДП «Антонов» таких робіт ресурс і терміни служби транспортного літака збільшені майже на 80 %. На погляд представника МО України, це дозволить як надійно експлуатувати літаки до 2037–2040 рр., так і бути надійним партнером НАТО в рамках програми SALIS.

Українські літаки Ан-225 «Мрія» та Ан-124-100 «Руслан»

Таким чином, реформування Бундесверу не виходить з поля зору фахівців та аналітиків в Європі та в Україні. Очевидно, що успішна участь наших літаків ВПС у програмі НАТО SALIS позитивно позначиться на міжнародному авторитеті України та покращить перспективи її членства в альянсі. А витіснення Росії зі згаданої програми НАТО сприятиме позитивним змінам у пріоритетах партнерів ЄС і НАТО щодо України та її геополітичним інтересам.