Огляд подій (26.02–04.03.2018)
І. Основні події та тенденції у розвитку ситуації довкола КНР
Головною подією у КНР став 3-й пленум ЦК Комуністичної партії Китаю 19-го скликання 26–28 лютого ц. р. Під час пленуму була заслухана звітна доповідь Генерального секретаря КПК Сі Цзіньпіна, затверджені списки кандидатів на керівні посади у Державній раді та Всекитайському комітеті Народної політичної консультативної ради КНР, прийнято Рішення ЦК КПК про поглиблення реформ партійних та державних структур, а також ухвалені поправки до Конституції країни.
Перелік конституційних змін був визначений ХІХ з’їздом КПК у жовтні минулого року і передбачає доповнення Основного закону положеннями щодо: побудови в країні соціалізму з китайською специфікою; сприяння Китаєм формуванню світової спільноти з єдиною долею для всього людства; керівної ролі КПК як визначальної характеристики державної системи країни; основних цінностей соціалізму; зобов’язання державних службовців публічно присягати на вірність Конституції перед вступом на посаду; створення наглядової комісії в якості нового державного органу.
Крім того, учасники пленуму виступили з новою пропозицією щодо вилучення з Конституції держави положення про те, що Голова КНР та його заступник можуть займати свої посади не більше двох термінів поспіль. Список поправок направлений для подальшого ухвалення депутатами Всекитайських зборів народних представників.
За оцінками експертів, зміни до Основного закону КНР повністю відповідають політиці Голови Китаю, Генерального секретаря КПК Сі Цзіньпіна, яка має низку принципових відмінностей від політичного курсу його попередників. Насамперед такими відмінностями є:
- перенесення центру ваги економічного розвитку країни із зовнішніх ринків на створення ємкого внутрішнього ринку;
- відмова від гонки за показниками приросту ВВП на користь якісного та збалансованого розвитку;
- розгортання системної боротьби з корупцією, яка почала створювати реальну загрозу владі КПК та стійкості держави;
- перехід від політики утримання від втручання у розвиток ключових процесів у світі до активного та ініціативного впливу на них;
- позиціювання КНР як нового світового лідера, а також визначення стратегічної мети відродження китайської нації.
3-й пленум ЦК Комуністичної партії Китаю 19-го скликання |
Відміна конституційного обмеження терміну перебування на посаді Голови КНР фактично завершить процес встановлення одноосібної влади Сі Цзіньпіна в країні. На сьогодні він вже зосередив у своїх руках всю повноту владних повноважень, займаючи посади Голови КНР, Генерального секретаря КПК та голови Воєнної ради Китаю.
ІІ. Стратегічна ініціатива КНР «Пояс і шлях» у контексті китайських та регіональних інтересів
Країни-учасниці китайської ініціативи «Пояс і шлях» розширюють співробітництво за різними напрямами роботи та виводять його на якісно новий рівень у найбільш важливих сферах.
Так, за пропозицією Сіанського університету комунікацій створено енергетичний союз, який діятиме в рамках Об’єднання вищих навчальних закладів «Поясу і шляху». Метою такого об’єднання є зміцнення співробітництва ВНЗ країн-учасниць китайської ініціативи у сферах наукових досліджень, обмінів викладачами і студентами, а також підготовки кадрів. До енергетичного союзу увійшло 59 вищих навчальних закладів з 20 країн, в т. ч.: університет Цінхуа, Шанхайський університет комунікацій, Чжецзянський університет, Сіаньський університет комунікацій, а також університети ОАЕ, Казахстану, Португалії та Італії.
Водночас відмічається посилення уваги до «Поясу і шляху» з боку провідних країн ЄС. Згідно з доповіддю Агентства зовнішньої торгівлі та інвестицій Німеччини і Союзу німецьких промислово-торговельних палат, яка була оприлюднена 26 лютого ц. р., «Пояс і шлях» має вкрай важливе значення для німецького бізнесу та сприяє виходу німецьких компаній на нові ринки. Китайська ініціатива відкрила нові та більш зручні лінії транспортних комунікацій між Європою та Китаєм, що не тільки сприяло зростанню німецько-китайської торгівлі, але і надало величезні можливості німецьким підприємствам в галузях будівництва об’єктів інфраструктури, енергетики, машинобудування, планування і консалтингу.
Ініціатива «Пояс і шлях» має вкрай важливе значення для німецького бізнесу |
Значний інтерес до участі у проектах «Поясу і шляху» демонструє також Росія. 22 лютого ц. р. у Санкт-Петербурзі відбувся ІІІ китайсько-російський діловий форум, в ході якого були обговорені питання торговельно-економічної співпраці між двома країнами. За словами представника МЗС РФ, у 2017 році Міжурядова російсько-китайська комісія з інвестиційного співробітництва визначила 73 спільних проектів, які реалізуються відповідно до прийнятих планів. Одним із них є «Льодовий Шовковий шлях», що передбачає розширення можливостей транспортування вантажів через арктичні моря.
22 лютого ц. р. у Санкт-Петербурзі відбувся ІІІ китайсько-російський діловий форум |
Разом з тим, розширення доступу КНР до природних ресурсів Сибіру та Далекого Сходу Росії викликає все більше занепокоєння місцевих жителів. Насамперед це стосується масової нелегальної вирубки та експорту лісу китайськими підприємцями. Так, восени 2017 року ініціативним комітетом жителів Забайкальського краю, Бурятії та Іркутської області була оприлюднена петиція з вимогою введення 10-річного мораторію на експорт необробленої деревини з регіону до Китаю. На сьогодні вона вже набрала 145 тис. підписів.
Згідно зі ствердженнями представників згаданих регіонів, при вирубці лісу китайськими підприємцями застосовуються корупційні схеми спільно з органами місцевої влади. При цьому висловлюється особливе обурення передачею Росією в оренду КНР значних лісових угідь загальною площею понад 20 млн гектарів, які використовуються виключно під вирубку.
Занепокоєння мешканців Сибіру розділяється і російськими науковцями. За словами члена Російського географічного товариства П. Пашкова, «…спочатку Далекий Схід, тепер і сибірські простори: все вирубується під корінь. Вирубки вже видно навіть із космосу, а всі мовчать».
Зі своєї сторони керівництво РФ обмежується лише загальними обіцянками розглянути порушене питання і не здійснює жодних реальних кроків з його вирішення.
ІІІ. Інші тенденції та події, що позначаються на ситуації в Китаї та довкола нього
3.1. Політика. Розвиток міжнародного співробітництва КНР
Одним із основних напрямів дій Китаю зі зміцнення міжнародних позицій країни є участь у діяльності впливових міжнародних організацій з метою просування китайських інтересів. В цьому плані триває підготовка до саміту Шанхайської Організації Співробітництва на вищому рівні в червні ц. р., у ході якого КНР має перебрати на себе функції головуючого в Організації.
У рамках підготовчих заходів 23–25 лютого ц. р. у м. Чунцін (Центральний Китай) відбулась зустріч дипломатичних представників країн-членів ШОС, акредитованих в Китаї (в т. ч. Росії, Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, Узбекистану, Азербайджану, Вірменії, Пакистану, Непалу, Шрі-Ланки, Афганістану і Білорусі). Зустріч проходила під головуванням генерального секретаря ШОС Р. Алімова.
Обговорювались питання поглиблення партнерських зв'язків між учасниками Організації. Крім того, відбулась окрема зустріч з підприємцями м. Чунцін, який є одним з шести найбільших промислових центрів Китаю. З огляду на спеціалізацію цього міста, була підписана низка угод про співпрацю в галузях виробництва автомобільної і медичної техніки.
Зустріч дипломатичних представників країн-членів ШОС у м. Чунцін |
Продовжується розвиток співробітництва Китаю з країнами ЄС. Зокрема, 26 лютого ц. р. у ході церемонії прийняття вірчої грамоти від посла КНР, президент Литви Д. Грібаускайте висловила значну зацікавленість її країни у поглибленні взаємодії з Китаєм у всіх сферах. За словами глави литовської держави, насамперед такими сферами є торгівля, логістика, сільське господарство, освіта та культура. При цьому Д. Грібаускайте відмітила важливе значення політики реформ і відкритості КНР, а також успіхів країни, які були досягнуті протягом останніх років.
В той же час, відмічається збереження проблем у відносинах між КНР та США. 1 березня ц. р. МЗС Китаю виступило з черговим засудженням заяв США стосовно «китайської загрози», а також закликало Вашингтон відмовитись від менталітету «холодної» війни. При цьому був зроблений наголос на миролюбному характері стратегії Китаю, який спрямовує свої зусилля на відродження китайської нації та встановлення миру у всьому світі.
Того ж дня Китай попередив США щодо неприйнятності дій американської сторони щодо поглиблення стосунків з Тайванем. Приводом для цього стало прийняття Конгресом США закону «Taiwan Travel Act», який передбачає обмін візитами сторін на вищому рівні. За заявою МЗС КНР, згаданий акт є прямим порушенням принципу «одного Китаю», який офіційно підтримується США і є основою китайсько-американських відносин.
Зазначена ситуація використовується Росією у своїх цілях в плані протиставлення «позитивного характеру» своїх стосунків з КНР загостренню американо-китайських відносин. Так у посланні Федеральним зборам РФ 1 березня ц. р. президент Росії В. Путін назвав стратегічне партнерство з КНР «прикладом міцних, добрих і рівноправних відносин».
Таким чином, у зв’язку з прийняттям США Національної оборонної стратегії, де в списку головних загроз фігурують Росія, Китай та Північна Корея, останні прагнуть показати кооперацію та згуртованість у протидії політиці Вашингтону.
3.2. Економіка. Окремі аспекти економічної ситуації в КНР
Темпи зростання ВВП Китаю в 2013–2017 роках |
Головною рушійною силою виходу Китаю на рівень провідного центру сили у світі є стрімке зростання економічного потенціалу країни. Згідно зі «Статистичною доповіддю про національну економіку та соціальний розвиток КНР в 2017 році» (оприлюднена 28 лютого ц. р.), у минулому році валовий внутрішній продукт країни склав 15 % від світового ВВП. За даним показником Китай стабільно займає друге місце у світовому рейтингу.
Виходячи зі стану економіки КНР, китайські експерти прогнозують збереження середнє-високих темпів її росту і у подальшій перспективі. Так, відповідно до звіту Сяменського університету «China Macroeconomic Outlook — CQMM Spring 2018», у 2018 та 2019 роках темпи збільшення ВВП країни становитимуть 6,7 % та 6,6 %, відповідно.
В той же час, очікується збереження низки проблем, зокрема зниження інвестиційної активності. Виходячи з цього, експерти рекомендують уряду КНР посилити увагу до питань стимулювання недержавного сектора економіки та приватних інвестицій, а також прискорити процес створення сучасної фінансово-податкової системи.
Важливе значення для розвитку економіки КНР має розширення зовнішньоекономічних зв’язків країни. В цьому плані вагому роль відіграють виставкові заходи, які проводяться в країні. Так, 1–4 березня ц. р. у Шанхаї відбулась Східно-Китайська ярмарка імпортних та експортних товарів, яка є найкрупнішим заходом такого роду у КНР. У ярмарці взяли участь понад 4 тис. китайських та понад 460 іноземних підприємств, які уклали експортні угоди на загальну суму 2,3 млрд дол. США.
1–4 березня ц. р. у Шанхаї відбулась Східно-Китайська ярмарка імпортних та експортних товарів (ECF) |
3.3. Питання безпеки та силові структури
Ситуація довкола Корейського півострова. Ситуація в регіоні зберігає складний та суперечливий характер. З однієї сторони, триває розвиток діалогу між Сеулом та Пхеньяном, а з іншої — США та ЄС здійснюють кроки з подальшого посилення тиску на Північну Корею.
25–27 лютого ц. р. відбувся другий візит делегації високого рівня КНДР до Південної Кореї для участі у церемонії закриття 23-х зимових Олімпійських ігор. У рамках візиту була проведена зустріч між президентом Південної Кореї Мун Чже Іном та главою делегації КНДР заступником голови ЦК Трудової партії Північної Кореї Кім Йон Чхолем. Сторони підтвердили готовність продовжити зусилля з покращення відносин між двома корейськими державами та встановлення миру на Корейському півострові. Крім того, Кім Йон Чхоль заявив про відкритість Пхеньяну до діалогу з Вашингтоном.
Президент Південної Кореї Мун Чже Ін та заступник голови ЦК Трудової партії Північної Кореї Кім Йон Чхоль на церемонії закриття 23-х зимових Олімпійських ігор |
Разом з тим, КНДР відмовляється припинити реалізацію своєї ракетно-ядерної програми. З огляду на це, США та ЄС посилюють тиск на Північну Корею.
23 лютого ц. р. Міністерство фінансів США розширило список громадян, установ та компаній КНДР, які звинувачуються у причетності до дій Пхеньяну з розробки ядерної зброї та ракетних систем. Зокрема, до нього додані одна фізична особа, 28 кораблів та 27 компаній. Окрім північнокорейських суб’єктів, до санкційного списку входять також компанії з Росії, Китаю, Панами, Тайваню та Сінгапуру.
Додаткові санкції проти Північної Кореї ввів також Європейський Союз. Так:
- у чотири рази знижені максимальні обсяги нафтопродуктів, які можуть постачатись до КНДР (з 2 млн до 500 тис. барелів за рік);
- введена повна заборона на імпорт з Північної Кореї харчових продуктів та сільськогосподарської продукції, машин, електрообладнання, каменю і деревини;
- заборонено експорт до КНДР всього промислового обладнання, транспортних засобів та всіх видів металів;
- розширені обмежувальні заходи проти північнокорейських суден;
- підтверджена вимога щодо вислання з інших країн всіх робітників КНДР упродовж 24 місяців.
За таких обставин КНР намагається виступати модератором у діалозі між КНДР та Південною Кореєю, а також впевнити США у необхідності започаткування мирних переговорів з Північною Кореєю. На минулому тижні МЗС Китаю схвалило початок спільних дій Пхеньяну та Сеулу щодо підготовки до відновлення заходів з возз’єднання корейських сімей, розділених у ході Корейської війни. За заявою зовнішньополітичного відомства КНР, такий крок сприятиме відновленню миру на Корейському півострові.
З огляду на збереження напруженості в АТР, посилену увагу до питань підвищення рівня безпеки країни зберігає уряд Японії. 27 лютого ц. р. японська космічна агенція JAXA вивела на орбіту новий розвідувальний супутник Optical 6, призначений для проведення моніторингу земної поверхні. Основним завданням супутника є спостереження за ракетними та ядерними об’єктами КНДР. Розробка засобів космічної розвідки здійснюється Японією з 1990-х років після того, як КНДР намагалася запустити свій перший супутник Kwangmyŏngsŏng-1 з траєкторією польоту ракети-носія над Японськими островами.
27 лютого ц. р. японська космічна агенція JAXA вивела на орбіту новий розвідувальний супутник Optical 6 |
3.4. Наука та технології
Уряд КНР розширює міжнародне співробітництво у науково-технічній сфері, що сприяє інноваційному розвитку країни. Згідно з повідомленням міністра науки і технологій КНР Вань Гана, Китай вже налагодив взаємодію у згаданій сфері з близько 160 країнами світу і бере участь у роботі більш ніж 200 міжнародних організацій та багатосторонніх механізмів. У 2017 році кількість китайців, які були виконавчими членами міжнародних науково-технічних організацій, становила 280 осіб, що майже на 70 % більше, ніж у попередньому році.
На цьому фоні тривають заходи з розширення комерційної складової космічної програми КНР. Так, Китайський Дослідницький інститут ракетної техніки розробив нову верхню ступінь космічних ракет «Юаньчжен-1S», яка призначена для забезпечення запусків низько- і середньо-орбітальних супутників. За словами голови інституту Ван Мінчже, «Юаньчжен-1S» буде встановлюватись на ракетах-носіях «Чанчжен-2С» та використовуватись для виведення космічних апаратів на сонячно-синхронні орбіти. «Юаньчжен-1S» є більш економічною і ефективною версією попередніх моделей верхніх ступенів ракет, що дозволяє використовувати цю ступень у комерційних цілях.
Крім того, в 2018 році Китай планує здійснити перший запуск ракети-носія «Чанчжен-11» з морської платформи. Розробка таких технологій сприяє зниженню вартості ракетних пусків та підвищенню їх оперативності, що розширює спектр комерційних космічних послуг.
Китайський Дослідницький інститут ракетної техніки розробив нову верхню ступінь космічних ракет «Юаньчжен-1S» |
Триває розвиток транспортної інфраструктури країни. Зокрема, здійснюються заходи із введення в дію інтелектуальної високошвидкісної залізниці, а саме потягів зі змінною шириною колії зі швидкістю 400 км/год та потягів на магнітній підвісці наступного покоління зі швидкістю 600 км/год. Особливістю таких потягів є висока енергоефективність (споживають енергії на 17 % менше ніж потяги «Хесе»).
ІV. Плани та перспективи співробітництва між КНР і Україною
На фоні зростання товарообігу між Україною та Китаєм важливе значення для нашої держави матиме її участь у міжнародній виставці «China International Import Expo 2018» 5–10 листопада ц. р. у Шанхаї. Зазначене дозволить Україні розширити свою присутність на ринку Китаю, який планує імпортувати продукти, товари та послуги на суму 10 трлн дол. США протягом найближчих п’яти років.
Участь України у виставці в повній мірі відповідає планам Експортної стратегії України на наступні чотири роки, яка визначає пріоритетність китайського ринку, та була погоджена на рівні урядів двох країн. Координацію заходів з підготовки України до виставки здійснює Офіс з просування експорту спільно з Міністерством економічного розвитку за фінансової підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (в рамках ініціативи EU4Business).
Поряд з цим КНР активно сприяє розвитку української інфраструктури. Зокрема, досягнута домовленість щодо залучення китайської компанії Sinohydro Corporation Ltd до будівництва об’їзної траси довкола Житомира вартістю 42,3 млн євро. Протягом року за можливою участю Китаю планується початок будівництва ще двох бетонних автомобільних доріг.
Проект реконструкції північної об’їзної траси довкола Житомира |
Водночас китайська компанія China Harbour Engineering Company Ltd бере участь у тендері на проведення днопоглиблювальних робіт у портах Бердянськ і Маріуполь. Вартість робіт оцінюється в суму близько 500 млн гривень, а термін їх виконання — 8 місяців.