Огляд подій (09.07–15.07.2018)
І. Основні події та тенденції у розвитку ситуації в Китаї та довкола нього
Головною проблемою у розвитку ситуації довкола КНР залишається подальше посилення американсько-китайських суперечностей в торговельно-економічній сфері, що здійснює негативний вплив на діяльність всієї світової економічної системи.
Так, згідно з повідомленням Торговельного представництва США, американська адміністрація розглядає питання щодо застосування нових 10 % мит на товари китайського виробництва загальною сумою в 200 млрд дол. США. Процедура введення додаткових митних зборів триватиме близько двох місяців. З урахуванням попередніх кроків США щодо підвищення ввізних тарифів на китайські товари, які були здійснені на початку липня ц. р., реалізація наведених планів Вашингтону неминуче призведе до ще більшого загострення відносин між двома країнами.
В цьому зв’язку Міністерство закордонних справ КНР вже виступило з офіційною заявою, в якій звинуватило США у спробах досягти торговельного панування у світі. При цьому була висловлена готовність Китаю вжити необхідних контрзаходів та рішуче захищати свої законні права та інтереси в торговельній сфері. За оцінкою МЗС КНР, дії США не тільки зачіпають китайські інтереси, але і є «боротьбою американського протекціонізму проти вільної торгівлі із застосуванням грубої сили». З огляду на це, Китай залишає за собою право звернутися до інших країн щодо об’єднання зусиль для підтримки багатосторонньої торговельної системи.
США планують застосувати нові 10 % мита на товари китайського виробництва загальною сумою в 200 млрд дол. США |
Водночас КНР докладає зусиль з пом’якшення негативних наслідків протекціоністської політики США для китайської економіки. Насамперед це стосується заміщення американських товарів на китайському ринку за рахунок переорієнтації торговельних зв’язків на інші країни, а також налагодження відповідних виробництв всередині КНР. Дії китайських підприємств з вирішення згаданої проблеми цілеспрямовано підтримуються урядом країни за рахунок фінансових субсидій та податкових пільг.
Разом з тим керівництво КНР утримується від надмірного загострення відносин зі США. Зокрема, китайська влада заборонила національним ЗМІ виступати з різкою критикою президента США Д. Трампа та агресивних висловлювань у його відношенні.
ІІ. Стратегічна ініціатива КНР «Пояс і шлях» у контексті китайських та регіональних інтересів
Важливе значення у роботі «Поясу і шляху» відграють транспортні комунікації, які забезпечують обмін товарами між країнами-учасницями китайської ініціативи. Так, протягом перших шести місяців поточного року в рамках вантажних залізничних перевезень Китай-Європа було відправлено понад 9 тис. потягів в обидві сторони.
На сьогоднішній день потяги курсують між 48 китайськими та 42 європейськими містами. При цьому здійснюються послідовні заходи з відкриття нових маршрутів. Зокрема, на минулому тижні було відкрито пряме залізничне вантажне сполучення між китайським портовим містом Сямень (провінція Фуцзянь) та угорським Будапештом. Прямі залізничні маршрути вже зв’язують м. Сямень з п’ятьма європейськими країнами.
Окремим напрямом співробітництва в рамках «Поясу і шляху» є екологічна сфера. 6–8 липня ц. р. у китайському м. Гуйян (провінція Гуйчжоу) був проведений міжнародний форум «Розвиток до 2030 року та підвищення ефективності будівництва «Поясу і шляху». Учасники форуму досягли домовленості щодо запуску сервісної платформи великих даних по екології та довколишньому середовищу в регіоні. Передбачається також поєднання екологічних програм «Поясу і шляху» з Програмою ООН по захисту довколишнього середовища.
6–8 липня ц. р. у м. Гуйян (провінція Гуйчжоу) пройшов міжнародний форум «Розвиток до 2030 року та підвищення ефективності будівництва «Поясу і шляху» |
ІІІ. Інші тенденції та події, що позначаються на ситуації в Китаї та довкола нього
3.1. Політика. Розвиток міжнародного співробітництва КНР
Одним із ключових напрямів зовнішньої політики Китаю залишається поглиблення відносин з країнами із перехідними економіками, що є частиною стратегії з побудови сфери китайського впливу у світі.
В рамках практичної реалізації наведених намірів 10 липня ц. р. у Пекіні була проведена 8-а міністерська нарада Форуму співробітництва між Китаєм та арабськими країнами. У заході взяли участь Голова КНР Сі Цзіньпін та міністр закордонних справ Ван І, а також емір Кувейту шейх Сабах аль-Ахмед ас-Сабах, міністри 21-ї арабської країни і генеральний секретар Ліги арабських держав Ахмед Абу аль-Гейт.
Центральною подією форуму став виступ Сі Цзіньпіна з промовою на тему «Просування стратегічних партнерських відносин між Китаєм та арабськими країнами у нову епоху». Голова КНР відмітив позитивний характер китайсько-арабської дружби, яка має глибоке історичне коріння. Зокрема, він навів приклад проходження стародавнього «Шовкового шляху» через території арабських країн, що створює підґрунтя для виходу співпраці сторін на якісно новий рівень у форматі нового «Поясу і шляху».
В цьому зв’язку Сі Цзіньпін висунув низку пропозицій, які включають:
- нарощування стратегічної взаємодії на основі діалогу та консультацій, принципу суверенності, а також досягнення взаємних компромісів;
- поєднання стратегій розвитку Китаю та арабських країн з наданням пріоритету таким галузям як енергетика, фінанси і високі технології;
- досягнення взаємної вигоди та виграшу при реалізації спільних торговельно-економічних проектів.
Крім того, голова КНР озвучив рішення Пекіну щодо заснування цільової програми сприяння економічному розвитку арабських країн шляхом надання їм допомоги в індустріальному розвитку. Серед іншого, для вирішення даного питання планується створення Китайська-арабського міжбанківського об’єднання.
10 липня ц. р. у Пекіні була проведена 8-а міністерська нарада Форуму співробітництва між Китаєм та арабськими країнами |
Позиція Китаю зі зміцнення зв’язків з арабськими країнами була підтримана всіма учасниками наради. Виходячи зі спільних інтересів сторін, за результатами форуму були прийняті три важливі документи, а саме: Пекінська декларація, План дій на 2018–2020 роки та Декларація дій по китайсько-арабському співробітництву в рамках побудови «Поясу і шляху».
На полях форуму відбулась також низка інших заходів, найбільш важливими з яких стали: зустріч Голови КНР Сі Цзіньпіна з еміром Кувейту, а також засідання політичного та зовнішньополітичного підкомітету Об’єднаного комітету Китаю і Саудівської Аравії на вищому рівні та Китайсько-єгипетський діалог стратегічного рівня на рівні зовнішньополітичних відомств двох країн. Були досягнуті домовленості щодо встановлення відносин стратегічного партнерства між Китаєм та Кувейтом, продовження зусиль з поєднання китайської ініціативи «Пояс і шлях» та саудівської ініціативи «Бачення 2030», а також поглиблення співробітництва КНР і Єгипту у всіх сферах.
3.2. Економіка. Окремі аспекти економічної ситуації в КНР
Статистичні органи Китаю підводять підсумки економічного розвитку країни у першому півріччі поточного року. Згідно з попередніми даними, протягом згаданого періоду ВВП КНР зріс на 6,7 %. Це дещо менше аналогічного показника минулого року — 6,8 %, однак засвідчує збереження позитивних тенденцій у роботі економіки країни.
За оцінками китайських експертів, незважаючи на посилення факторів зовнішньої нестабільності, пов’язаних з протекціоністською політикою США, стан економіки КНР набуває стійкого покращання. Причинами цього є відновлення глобальної економіки, а також поява нових стимулів внутрішнього росту, в т. ч. поліпшення ситуації на ринку нерухомості, а також зростання обсягів споживання та інвестицій.
Збереження зазначених тенденцій очікується і у другій половині 2018 року. За поглядами представників одного з найбільших інвестиційних банків Китаю — CITIC Securities, ризиків рецесії не передбачається, економіка збереже стійкість, триватиме зростання промислових та інфраструктурних інвестицій, а також підвищуватиметься зовнішній попит.
Підтвердженням наведених тенденцій є також стабільне збільшення кількості нових підприємств, які відриваються у КНР. Так, за перші шість місяців ц. р. було засновано 3,27 млн суб’єктів економічної діяльності, що на 12,5 % перевищує аналогічний показник минулого року. Стимулом для цього стали дії Державної ради КНР з поліпшення бізнес-клімату в країні та полегшення умов ведення бізнесу, в т. ч. введення процедури онлайн-реєстрації підприємств.
Крім того, уряд КНР планує здійснення комплексу заходів з розширення імпорту товарів та послуг, що має на меті збалансування зовнішньої торгівлі та вдосконалення структури виробництва. В рамках реалізації зазначених планів передбачається збільшення обсягів імпорту товарів повсякденного попиту, в т. ч. медикаментів, предметів гігієни та побутової техніки. Насамперед імпорт здійснюватиметься з країн-учасниць китайської ініціативи «Пояс і шлях».
3.3. Питання безпеки та силові структури
Ситуація довкола Корейського півострова. Незважаючи на посилення американсько-китайських суперечностей в торговельно-економічній сфері, Китай демонструє готовність до подовження співробітництва зі США у вирішенні проблеми ракетно-ядерного роззброєння КНДР. За заявою МЗС КНР, Пекін та Вашингтон підтримують тісні зв’язки та використовують всі доступні канали для забезпечення миру і стабільності в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.
У свою чергу, 12 липня ц. р. президент США Д. Трамп висловив впевненість у незворотності процесу налагодження відносин між Сполученими Штатами Америки та Північною Кореєю на основі рішень, які були досягнуті за результатами його зустрічі з лідером КНДР Кім Чен Ином. Згідно з повідомленням Д. Трампа у Twitter у відповідь на лист глави північнокорейської держави, США та КНДР мають всі можливості для виведення діалогу сторін на якісно новий рівень.
6 липня ц. р. президент США Д. Трамп отримав листа від лідера КНДР Кім Чен Ина |
Власні кроки зі зниження напруженості на Корейському півострові здійснює Південна Корея (Республіка Корея, РК). Так, на фоні поліпшення відносин між двома корейськими державами керівництвом РК було прийнято рішення щодо відміни спільних зі США щорічних військових навчань Ulchi. В червні ц. р. США відмінили спільні маневри з Південною Кореєю в рамках програми Freedom Guardian.
На противагу зусиллям учасників діалогу з урегулювання ситуації довкола Корейського півострова Росія продовжує дії з дестабілізації обстановки в регіоні. 13 липня ц. р. два російських бомбардувальники Ту-95МС здійснили черговий провокаційний політ з порушенням повітряного простору Південної Кореї. Для супроводження російських літаків були підняті у повітря винищувачі ВПС РК.
3.4. Наука та технології
Вагомою складовою науково-технічного розвитку КНР залишається реалізація комплексу програм освоєння космічного простору, що здійснюється як на державному рівні, так і приватними компаніями.
Зокрема, це стосується створення глобальної системи космічної навігації. 10 липня ц. р. у Китай успішно запустив черговий — 32-й супутник навігаційної системи BeiDou-2. Протягом найближчого часу планується запуск ще двох резервних супутників аналогічного призначення, що дозволить забезпечити стабільність та підвищити якість послуг китайської навігаційної системи. На сьогодні вона вже наближається до американської GPS та значно переважає російську ГЛОНАСС.
Крім того, у другому півріччі поточного року передбачається запуск першого супутника глобальної системи космічного зв’язку Hongyan. Система включатиме декілька сотень назькоорбітальних супутників, які становитимуть єдиний комунікаційний комплекс. Система Hongyan буде введена в дію до 2023 року.
В свою чергу, приватною китайською компанією LandSpace здійснюється розробка ракети Zhuque-2 (ZQ-2) з двигуном нового типу на метані та рідкому кисні. Ракета стане найбільшим із космічних носіїв, які створюються у комерційних цілях, і має перевищити за своїми показниками Falcon 9 американської компанії Space X. Загальна маса ракети ZQ-2 становитиме 216 тонн, а сукупна тяга зльоту — 268 тонн. Перший пуск призначений на 2020 рік.
Приватна китайська компанія LandSpace розробляє ракету Zhuque-2 (ZQ-2) з двигуном нового типу |
ІV. Стан та перспективи співробітництва між КНР і Україною
Україна продовжує підготовку до участі у першій міжнародній виставці China International Import Expo 2018 восени ц. р. у м. Шанхай, що сприятиме розширенню виходу нашої держави на китайський та світові ринки. На виставці буде представлений окремий стенд з продукцією українського виробництва, яка включатиме зразки високотехнологічної техніки і обладнання в т. ч. авіакосмічної, кораблебудівної, радіоелектронної, хімічної та інших галузей. Крім того, окрема увага приділятиметься українським сільськогосподарським товарам. China International Import Expo 2018 є частиною програми уряду Китаю із залучення якісного імпорту в країну, що відкриває широкі можливості для України в плані демонстрації її потенціалу.
5–10 листопада ц. р. у м. Шанхай пройде міжнародна виставка China International Import Expo 2018 |
Водночас триває поглиблення взаємодії між Україною та КНР на регіональному рівні. Зокрема, міська державна адміністрація м. Чернігів та китайська компанія Shanghai Aowei Technology Development (SATD) розглядають питання щодо налагодження виробництва електроавтобусів на базі підприємства «Чернігівський автозавод». При цьому передбачається використання досвіту аналогічної співпраці між SATD та Білоруссю. Shanghai Aowei Technology Development є однією з провідних компаній Китаю в галузі розробки та реалізації електричного обладнання для громадського транспорту.
5 липня ц. р. Чернігівський міський голова В. Атрошенко зустрівся з представниками китайської компанії Shanghai Aowei Technology Development |