![](/uploads/articlesImages/articles_2782.jpeg)
Життєво необхідне реформування складових сектора національної безпеки і антикорупційного сектора України досі відбувається лише на папері
Віктор Гвоздь
За п’ять останніх років в умовах «гібридної» війни Росії проти України докорінно змінилося чимало підходів до побудови, роботи, законодавчого забезпечення та запровадження необхідних змін у широкому спектрі національної безпеки і оборони України. Чимало змінилося підходів, але ще не всіх. З появою нових антикорупційних органів, які вперше в історії держави сформували, так би мовити, антикорупційний сектор національної безпеки — Національного антикорупційного бюро, Національного агентства з питань запобігання корупції, Державного бюро розслідувань, — виникла нагальна потреба відповідно реформувати до того часу основний орган цього сектора — Службу безпеки України.
Нагадаю, що нові антикорупційні органи, як і обіцянка керівництва держави швидко реформувати СБ України, з’явилися в умовах відбиття Україною збройної агресії Росії та підтримки західного світу намагань Української держави стати на шлях європейської та євроатлантичної інтеграції. Наслідком цього стало й підписання угоди про асоціацію з Євросоюзом, отримання безвізового режиму з країнами ЄС, перспектива асоційованого членства НАТО, всебічна підтримка західним світом українських реформ. Постійна фінансова, матеріальна, технічна, методична та інша допомога Заходу, безумовно, сприяла створенню антикорупційного сектора України.
|
Україна зобов’язалася прозоро створювати, будувати свої нові антикорупційні органи й налагоджувати їх незалежне функціонування, а також відповідно реформувати СБ України — єдиний тогочасний державний орган з правоохоронними функціями, який відповідав за весь цей напрям роботи. Ми вже навіть не кажемо про зобов’язання, так би мовити, для внутрішнього споживання. Україна офіційно взяла також на себе і зобов'язання міжнародного рівня: і на Варшавському саміті НАТО у 2016 році, і під час багатьох переговорів президента України з лідерами ЄС, США, провідних європейських країн тощо. Керівництво ЄС, США, посланці НАТО, члени Консультативної місії Євросоюзу в Україні ще у 2016 році навіть опрацювали пропозиції щодо реформування СБУ, яке мало на меті визначити початкові кроки, необхідні для приведення служби у відповідність зі демократичними стандартами НАТО і країн ЄС. Основні пропозиції передбачали позбавлення СБУ правоохоронних функцій, які слід було передавати новоствореним антикорупційним органам, і зосередження її роботи на контррозвідці, протидії тероризму, кібербезпеці, аналізі безпекових загроз тощо.
Що можна констатувати по закінченні останніх п’яти років? Нові антикорупційні органи, не зважаючи на постійний тиск і протистояння з боку попереднього керівництва держави та окремих політиків, таки створені, але й досі не мають необхідного (що закладалося від самого початку) законодавчого, нормативно-правового, технічного та іншого забезпечення. А спроби з реформування СБУ вкрай невдалі, навіть концепції реформування СБУ офіційно так і не було розроблено і не оприлюднено, якщо не зважати на «солодкі балачки» попереднього керівництва держави, на постійні засідання, круглі столи в СБУ з питань його реформування тощо. Одним словом, «совок» не відпускає.
Причина цього була не тільки в ностальгії за «суперспеслужбою КДБ», але й в небажанні вищого керівництва держави, і перш за все президента країни змінювати функції і завдання СБУ. Як вже склалося за роки незалежності, ця служба була цілком підконтрольна, підпорядковувалася лише президентові і завжди на нього орієнтувалася, часто виконуючи його забаганки. І жоден з президентів змінювати цього не намагався і не бажав.
|
Дуже влучно зазначив ще у 2018 році один з керівників СБУ (2014–2016 рр.) генерал В. Трепак, «Зараз існують дві СБУ, — одна воює з агресором, протидіє розвідувально-підривній діяльності проти України, бореться з тероризмом, а інша діє як особиста служба безпеки президента і його оточення. І якщо перша виконує функцію «щита і меча» держави, то друга є одним з головних інструментів вирішення політико-приватних питань, які стають домінуючими в діяльності СБУ». Перебуваючи в той час на посаді голови СЗР України, спостерігав за таким неодноразово. Більше того, СБУ навіть, в порушення закону «Про розвідувальні органи України» (керівництво якої будучи «близькою» не тільки до колишнього очільника держави, але й до його найближчого оточення), часто «заходила» на «поле діяльності» зовнішньої розвідки, що в свою чергу призводило до негативних наслідків як це трапилося у Франції та у низці інших випадків, у тому числі виходячи без координації з українською національною розвідувальною службою (СЗР України) на двосторонні контакти з розвідувальними службами інших країн, незаконно монополізуючи всю сферу діяльності спецслужб країни, що в свою чергу викликало багато запитань від наших партнерів.
На сьогодні і в подальшому у СБ України досі залишаються непритаманні функції, як то: захист економіки держави, боротьба з корупцією, ведення власного слідства, монопольне право на проведення оперативно-технічних заходів тощо. Такі права і повноваження, зібрані «під одним дахом», є тільки у спецслужб РФ, Білорусі, Північної Кореї, Китаю та низки інших країн, які важко назвати демократичними.
Як побудовані відповідні органи провідних країн світу і які у них основні обов’язки? У США існує широковідоме Федеральне бюро розслідувань (підпорядковане міністерству юстиції), а також Управління контртерористичної і фінансової розвідки (підпорядковане міністерству фінансів) та міністерство внутрішньої безпеки. У Франції контррозвідувальна діяльність на території країни та боротьба з тероризмом є прерогативою Головного управління внутрішньої безпеки, підпорядкованого міністерству внутрішніх справ, а боротьбою з контрабандою, відмиванням коштів, незаконними фінансовими операціями займаються Національне управління розвідки та митних розслідувань та Управління фінансової розвідки та протидії незаконним фінансовим схемам, які підпорядковані міністерству економіки і фінансів. В Німеччині за контррозвідку відповідає Федеральне відомство з охорони конституції, що підпорядковане міністерству внутрішніх справ, та Служба воєнної контррозвідки, яка відповідає за контррозвідку у військах. У Великій Британії працюють МІ5, як основний орган контррозвідки і таємної поліції, та Національне агентство з боротьби зі злочинністю, яке відповідає за антитерористичні дії. Як бачимо, спеціальні органи провідних країн світу мають, перш за все, контррозвідувальні та антитерористичні функції, а антикорупційними і фінансовими питаннями займаються інші органи відповідного підпорядкування.
|
СБ України досі залишалася прямим нащадком колишнього КДБ у вигляді недореформованої радянської спецслужби. За оцінками вітчизняних експертів, маючи понад 30 тис. співробітників, СБУ у сім разів перевищує чисельний склад британської МІ5, і є більшою ніж у четверо за ізраїльське національне розвідувальне агентство Моссад. При цьому окрім виконання традиційних завдань, притаманних більшості спеціальних служб західних країн (перш за все, розвідка і контррозвідка), СБУ виконує більшу частину роботи, яка притаманна правоохоронному органу (боротьба з економічними злочинами і корупцією).
Тому такі найбільш важливі напрями роботи, особливо в умовах неоголошеної війни, як контррозвідка, контртерористична діяльність, зберігання державної таємниці та ін. часто залишаються осторонь, вважаються другорядними, недофінансуються, недоукомплектовуються тощо. Розпорошення зусиль СБУ за напрямами боротьби з економічними злочинами і корупцією призводить до різкого падіння ефективності роботи (й результатів!) на інших напрямах. При проигрыше баланс основного депозита остается неизменным. Фриспины в 1xBet позволяют получить выигрыш без вложения собственных средств. Использовать предложение может каждый зарегистрированный клиент. промокод от 1xbet вращения предоставляются БК на постоянном основании в рамках бонусных и акционных программ. Бесплатный промокод 1xBet на 2021 год: бонус 6500 рублей. При регистрации вводится для того, чтобы пользователь получил максимальное вознаграждение – до 6 500 руб. Перед тем, как соглашаться с условиями программы лояльности, стоит изучить требования: сроки, коэффициенты, отыгрыш, виды спорта.
|
Нове керівництво держави на чолі з Президентом здається почало приділяти певну увагу питанням подальшого реформування як антикорупційних органів, так і СБ України. Свідченням цього стала «небачена» до цього активізація роботи НАБУ, ДБР протягом останніх місяців. Не оминає, повторюю, своєю увагою і СБУ. В стінах РНБО відбулася зустріч представників ЄС, НАТО і США у складі міжнародної консультативної групи з виконуючим обов’язки голови СБУ І. Бакановим і головою РНБО О. Данилюком. Вона була присвячена обговоренню винятково питань реформування СБ України у напрямі позбавлення її не властивих функцій.
Таким чином, з огляду на викладене вище, вважається за необхідне:
- розроблення нового закону про Службу безпеки України, за яким вона позбавляється функцій боротьби з економічними злочинами і корупцією, що передаються відповідним антикорупційним органам, а основні її зусилля зосереджуються на контррозвідувальній, контртерористичній діяльності, на захисті державності і державної таємниці тощо;
- проведення подальшого реформування антикорупційного сектору держави, передавши до нього відповідні повноваження СБУ, особливо у частині проведення оперативно-технічних заходів;
- розроблення нової моделі всебічного контролю за діяльністю СБУ та антикорупційних органів: президентського, парламентського та громадського.
Без реального реформування СБ України у спосіб вилучення функцій боротьби з економічними злочинами і корупцією, що нагально потребує сьогодення, неможливе подальше успішне реформування антикорупційного сектору держави і підвищення ефективності та результативності роботи його органів.
А це, своєю чергою, сприятиме новому керівництву держави у розбудові сучасної, модерної, європейської України.